Annons:
Etiketterfruktträdbärbuskarbärväxter
Läst 33210 ggr
rogeflikkan
3/23/09, 1:07 PM

få frukt på bananträd

hej!

jag har precis skaffat mig ett bananträd, jag vet att det är svårt att få frukt i europa, men finns de inga tips man kan testa så man kanske får frukt. Skulle vara riktigt kul att få frukt.

jag funderar på att ta en stor genomskinlig plastpåse och täcka och sen ställa i ett soligt fönster och vattna rätt mycket, för då blir det fuktigt och varmt, vad tror ni om det?

Annons:
flaxss
3/23/09, 7:29 PM
#1

jag tror inte det är så bra att placera en påse om den. det kommer nog ruttna. bananer vill även ha luftigt inte instängt.

vilken art har du?

en del kräver tropiska miljöer och en del vill övervintra svalt. för övrigt finns det flera arter som får frukter i europa. även i sverige.

rogeflikkan
3/30/09, 2:27 PM
#2

Nu har jag tagit reda på vad trädet heter. Ädelbanan. någon som har haft?

Mahwee
3/14/11, 5:11 PM
#3

Jag kom över en bananplanta ca:40cm i vintras.Den bar en stam som bladen sedan vissnar på. Varför står den inte grön och fin? Beror det på att den känner av vinterklimatet?då den fått mindre sol.

Men bara några månader efter visar det sig att det skjuter upp nya skott från jorden intill den gammla stammen och där håller sig änn så länge bladen sig gröna och fina.

Den står i badrummet som offta är fuktigt och varmt,mycket ljus av lampor som också värmer rummet.

Ställer den då och då i duchkabinen som ger bladen värme och fuckt efter att man duchat.

Blir bladen bruna och torrkar pågrund av dom nya utskotten eller har den för dålig jord?

Vad ska den ha för jord kan plantan (trädet) torka ut ordentligt på sommaren i solen?

Och slutligen hur stor kan den bli om man lyckas sköta den i Vårt klimat.

pyromanen
3/14/11, 8:49 PM
#4

Mitt banan rekord var ca 1,80 m. Sen blev den tyvärr invaderat av kvalster och dog. Ingen frukt på. OBS banan är inget träd.

I växthus typ på botanisk trädgård kommer det ibland små bananer, fast jag har inte hört talas om mogna bananer i skandinavien ens i botansiska trädgårdars "tropikhus", sådet är nog nästintill orealistiskt att hoppas på.

Mahwee
3/16/11, 4:01 PM
#5

Jag vet att det inte är ett träd utan en planta. Är det någon som kan hjälpa mig ??för jag undrar varför blir bladen blir bruna torkar ut på kanterna och dör ut.Nya skotten är bladen jättefina gröna på.

Och vad ska man ha för plant,jord?

Hur offta ska man vattna?ska den torka ut emellanåt?

eller ska Bananplantan vara ständigt fuktig?

Vetgirg odlare av tropiska växter,träd.

MVH: Mahwee…………………………………………………………………………………………..

Mahwee
3/26/11, 10:42 AM
#6

Cool Nu har jag flyttat ut bananplantan i direkt solljus och där återhämtar den sig efter vintermörkret.Bladen har slutat bli bruna i kanterna och dör nu inte ut. Dom nya rotskotten växer nu så det knakar i vårsolen. Nu ska det bli roligt att se hur mycket plantan kommer att växa i sommar. Jag förmodar att jag kommer behöva göra ett byte,omplantering av jord och skaffa mig en större blomkruka kanske självbevattnande.                             

Det var allt för denna gång…..Mahwee!!!!Skrattande

Annons:
Mahwee
4/6/11, 8:41 PM
#7

Gråter Finns det ingen som kan ge mig ett svar efter så lång tid?? Jag får söka mig till annat forum i stället.

Tack!!..för denna gång.

Mahwee!!

Linnea
4/9/11, 7:53 AM
#8

Problemet är nog att vi har för få soltimmar här under större delen av året. Konstbelysning i alla ära men den är inte lika bra som solen själv.

Skynda långsamt så går det fortare Sajtvärd på Fälttävlan

zatanica
4/9/11, 5:43 PM
#9

Gick på naturbruksgymnasium, där hade vi ett rejält stort växthus med en tropisk del. Jag hade turen att gå där det året bananerna mognade på vår banan planta. Var de godaste bananer jag ätit.

Så visst kan det gå att få bananer här i Sverige.

Bjornen
5/17/11, 8:37 AM
#10

Bananer kan odlas på friland i norra Norge, där Golfströmmen är som snällast. Att få frukt på bananer krävs nog höga växthus eftersom takhöjden i hemmiljön är på tok för låg. Krukstorlek bör nog vara några hundra liter stor.

mjatan
5/20/11, 1:38 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#11

Jag har haft en bananplanta som fick bananer. Den stod väldigt ljust året runt. . Från rotstocken skjuter det också upp skott, som blir nya plantor.Bananplantan har tre utvecklingsstadier, som farmarna i området kallar ”mormodern, dottern och dotterdottern”. (Se bild.) ”Mormodern” kommer att bära frukt det här året, ”dottern” nästa år och ”dotterdottern” året därpå. ”Dotterdöttrar” skjuter fram i ganska riklig mängd intill sin ”mor”. När dessa ”barn” når ungefär knähöjd skärs alla skott ner, förutom det som verkar mest lovande.Den stora purpurfärgade blomman, som så småningom blir en bananstock, växer upp från den underjordiska rotstocken genom de hoprullade bladslidorna.

mjatan
5/20/11, 1:59 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#12

Vad jag vet kräver inte bananplantan ngn särskild jord. Odlare säger  att ”den bästa jordmånen innehåller förhållandevis mycket lera – och inte för mycket sand eller sten. Den måste också vara djup och väldränerad".

Den vill nog ha ganska mycket vatten. Jag förstörde mitt trägolv pga att bladen "släppte" vattendroppar, kan det vara för att den fick för mycket?

Bananerna blev aldrig "ätmogna" men det är ju en trevlig upplevelse att få bananer i sitt eget hem. Om jag minns rätt hette sorten kanariebanan. Lycka till!

flaxss
5/21/11, 11:29 AM
#13

Mahwee - när det är varmt och soligt vill bananer ha mycket vatten och näring. jorden ska vara näringsrik. dom förbrukar mycket.

mjatan - vilken vacker banan planta :)

med skydd kan man odla musa basjoo även i södra sverige, http://snowpalm.dyndns.org/banana.html

Annons:
Bjornen
5/21/11, 12:51 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#14

Europeisk bananodling i Ялта bara ett fåtal meter från Svarta havet.

flaxss
5/21/11, 5:16 PM
#15

Jalta har ju iförsig ett väldigt miltklimat, och inte alltför kalla somrar. så det är nog inga större problem med att odla banan där. även deras köldrekord skulle en musa basjoo klarar av.

annars är det ganska vanligt med köldtåliga bananarter i eruopa.

Bjornen
5/21/11, 11:32 PM
#16

i Ялта är det sällan nattfrost. Förra  sommarens temperatur hölls sig värmen ofta inom 35-45 grader, men Svarta havet svalkade lite med bara 30 graders vattentemperatur.

Bjornen
5/22/11, 1:22 PM
#17

På bilden 14 är det Musa x paradisiaca matbanan som blir upptill 8 meter hög. En mera lättodlad sort av denna är den hälften så höga sorten "Lady Finger", som också är lite frosttåligare.

flaxss
5/22/11, 3:57 PM
#18

då måste det ha blit nytt värmerekord, här är lite rekord för Jalta (som det heter på svenska) dock från olika källor där någon inte har uppdaterats då det visar olika.

Weatherbase; 19år mätningsperiod max +33c min -12c

Weather2; senaste åren max 39c min -12c

''Extreme temperatures around the world''; max +39,1c min -17,8c denna senaste verkar vara den som uppdateras mest.

Bjornen
5/22/11, 4:57 PM
#19

Jag var där själv på Krim och upplevde det och några dagar också på Jalta.  Nu var förra året mycket extremt och hela Krim hade den varmaste sommaren på mer än hundra år. Alla platser på Krim och många andra ställen i Ukraina slog nya värmerekord och i de flesta fall rejäla rekord. De temperaturer jag såg var de som presenterades i lokala TV-kanaler och behöver inte vara de officiella meterologiska temperaturerna. De meterologiska stationerna kan vara placerade långt från de områden jag besökte och dessutom är det vanligt att de flyttas. Även Krims högsta berg på 1545 meters höjd brukar räknas till Jalta. Den autonoma republiken Krim delas in i stora regioner som motsvarar våra svenska kommuner. Därför omfattar Jalta många efter svenska förhållande stora orter mellan Севастополь och Алушта.

Upp till toppen
Annons: