Annons:
Etiketterohyraskadedjursjukdomar
Läst 7193 ggr
[bejan]
4/13/09, 1:06 AM

Nu är det krig!!!

Såg till min förtvivlan att "någon" haft påsk-kalas  på mina gula irisar som kommit upp så fint. utrustad med ficklampa, och plasthandske och vass träpinne gjorde jag en raid. TOG 17 ST SNIGLAR SOM HADE FEST!!!

Nu har jag förklarat krig!!! Dom har sk…t i det blå SkåpetSkrikandes

Annons:
lislena
4/13/09, 1:34 AM
#1

Oj så många sniglar…vad tråkigt att dom har varit hos dig på påskmiddag…hoppas att du fick död på alla….blev dom mycket förstörda?

[bejan]
4/13/09, 1:50 AM
#2

#1 Hej

Ja dom är ganska illa åtgångna men det finns hopp eftersom det är så tidigt på våren. Jag har varit ute en gång till  kl 23.20 och tog ytterligare 5 st.

Om jag börjar tidigt med att "plocka" sniglar så brukar det liksom lugna ner sig lite.

Ska lägga ut en bild när dom blommar (för det SKA domSkrattande)

Branneli
4/13/09, 1:56 AM
#3

som tur är har vi inga sniglar i vår trädgård…..ännu….Skrattande

lislena
4/13/09, 2:06 AM
#4

#2 Hej..

Dumma sniglar du har…så du var ute en gång till och tog ett gäng…ja du måste lägga upp bilder när dom blommar….jag har inga sniglar i min trädgård som tur är. För då hade det varit krig här med….ut och jaga dom otäcka liven…..men var kommer dom ifrån egentligen? Jag är ju nybörjare på det här med trädgård. Jag blev med hus för första gången förra året så jag är inte van alls….Skrattande

Branneli
4/13/09, 2:09 AM
#5

De kommer alltid från grannen Oskyldig fniss…kunde inte låta bli att dela med mig av min första tanke….efter att ha läst #4

Tilda-T
4/13/09, 8:05 AM
#6

Prova att ställa en ölfälla i närheten, för dom är lata dom rackarns krypen och finns det godis i närheten och dom inte behöver klättra så brukar dom föredra att slippa.

Det enda man ska ångra är sådant man inte har gjort!

Annons:
flowergirl
4/13/09, 6:21 PM
#7

-usch stackare, jag har också "krigat" i många år och kommit på att det bästa tricket ( läste om det i en amerikansk undersökning) är att ösa ut kaffe sump runt växter som invaderas av sniglar.Har en hink inne där jag samlar kaffe sumpet och sen pyttsar ut där det behövs och man kan lägga på ganska tjockt, så sätt igång å fika nu och lycka till mvh Mia

Bjornen
4/13/09, 6:44 PM
#8

Inte är kaffesump något undermedel utan de kan lika gärna äta av kaffesumpen. Snäckorna som är mitt största problem äter mycket gärna av kaffesump och fungerar snarare som lockvara. Det enda som fungerar som barriär är riktigt vassa små kross av stenar. Det blir för vasst att "gå" på.

Därutöver finns ju elstängsel

bertina
4/14/09, 2:06 AM
#9

det måste vara ett elände för alla som har sniglar. jag tycker verkligen synd om alla som råkat ut för dom. vi bor utan grannar, vi kan se dom men inte höra dom , grannarna alltså. det kanske är tätbebyggelsen som är det stora problemet. finns det växter som sniglarna inte gillar? vi semestrar oftast i Falkenberg, Halmstad men hu så mycket sniglar det blivit de senaste 10 åren. vi kommer att semestra där i allafall. ÄLSKAR västkusten med den mjuka varma sanden. kvällspromenaderna får tas med hopp och skutt mellan sniglarna.

Tilda-T
4/14/09, 7:32 AM
#10

När man köper nya växter kan man få med sig snigelägg och småsniglar och sedan är angreppet ett faktum så jag tror inte att det är tätbebyggelsen som är orsaken.

Men i och för sig så är det närmare för grannens sniglar att ta sig över om man bor tätt.

Det enda man ska ångra är sådant man inte har gjort!

Thea
4/14/09, 11:08 AM
#11

Skaffa myskänder! Flört De äter sniglar med god aptit! Iof kanske ett dåligt tips för de som bor i tätbebygda bostadsområden….

H. Thea

Medarbetare hästhoppning.ifokus.se

flowergirl
4/14/09, 11:34 AM
#12

Hmm hos mig fungerar kaffe sump, skulle ju inte tipsa om något som jag ej provat själv. jag hade mycket problem med sk.åkersniglar och effekten är faktisks slående men jag kanske har ovanligt äckligt kaffe Flört Mvh Mia

hockne
4/21/09, 9:17 AM
#13

Kanel kör mamma med, och det funkar.

Hon lägger ut det runt sina blommor och dom värkar inte gilla att slämma sig över det.

Annons:
koko
4/25/09, 9:37 PM
#14

Ingen som testat nematoder? Små djur som lägger ägg inne i snigeln och på så sätt förgör dem. Tydligen kan man köpa dem i handeln nu, de används ju redan i lantbruket.

Bjornen
4/25/09, 11:32 PM
#15

Resultatet har inte lyckats något vidare och jag vet inte om det har blivit tillåtet i Sverige, men i Danmark är det tillåtet.

Halvdansken
4/25/09, 11:46 PM
#16

Det säljs i Danmark som Björnen skriver, jag har inte provat, fast att vi har en hel del. Det verkar lite bökigt. Jag använder Ferramol (det är väl inte reklam?).

Problemet med det är att skatorna käkar det som godis. Så jag har några brädstumpar på 20 x 10 cm liggandes, så lägger jag giftet under dem. Sniglarna gillar ju mörkt och fuktigt så de söker sig dit och käkar. Man får ta en runda en gång i veckan eller nåt och fylla på.

Hatar cancer och älskar vårlökar.

Tilda-T
4/25/09, 11:58 PM
#17

Vad är ferramol?

Det enda man ska ångra är sådant man inte har gjort!

Halvdansken
4/26/09, 12:05 AM
#18

Ferramol är ett miljögodkänt snigelgift. Det är små blå korn man strör ut. Sniglana käkar det och sen dör de efter en vecka ca. Jag är inte säker på exakt hur det verkar. Det är ganska dyrt, men det funkar hos oss.

Hatar cancer och älskar vårlökar.

Tilda-T
4/26/09, 12:16 AM
#19

Låter som ett okej alternativ om det blir besvärligt i sommar. Ifjol åt dom rackarna upp både blomkålen och vitkålen,så till sommarn har jag förklarat krig mot dom eländiga krypen!!Skrikandes

Det enda man ska ångra är sådant man inte har gjort!

moondancer
4/26/09, 3:01 AM
#20

Skönt att vi bara har vinbergssnäckor (som vi själva har planterat in) vid sommarstugan. Vi får se hur länge vi klarar oss från den spanska skogssnigeln (och de hybrider som har dykt upp)

//Olle
Sajtvärd för svensknatur.ifokus, miljö.ifokus och studier.ifokus

Annons:
[bejan]
6/10/09, 10:30 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#21

JAAAAAAAAA  vi vann!!

Nu blommar mina Iris Germanica! 4-5 blommor på en stängel.

Sniglarna fick ge vika

[bejan]
6/10/09, 10:33 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#22

och här räcker vi ut tungan mot sniglarna. Är inte den ludna tungan underbar Skrattande

OleaViola
6/10/09, 11:50 AM
#23

Bra du fick ha några blommor kvar jättfina är dom !

miffo
6/10/09, 6:50 PM
#24

Tur att du fick några vackra blommor i alla fall till slut

lislena
6/11/09, 1:20 AM
#25

Vad kul att det blev blommor efter ditt snigelbesök i våras…jättefin iris….Glad

bertina
9/1/09, 3:13 AM
#26

vad gör sniglarna nu? har ni kvar några växter? vi är fortfarande snigelfria!!

[bejan]
9/1/09, 1:17 PM
#27

Vågar knappt säja det men jag har ALDRIG haft så få sniglar som i år. Efter vårens angrepp på mina iris så är det kvällar jag inte hittat någon. Jag har hittat ett par självdöda sniglar på garageuppfarten och en mitt ute på gräsmattan. Nu ett par dagar har jag sett en del små men alls inte ofarliga sniglar som jag nogsamt plockar bort Skrattande

Annons:
bertina
9/8/09, 1:53 AM
#28

#27, är det fortfarande lite sniglar i närområdet?

Vi har fortfarande inga.

Men det är väl en tidsfråga, tänker på det varje gång jag öppnar en säck med jord.

jag ska sköta min kompost bättre, så då behöver jag ju inte köpa jord.

Detta tänker jag varje höst!

Nu får det vara nog med köpejord.

jag återkommer till våren.

petsson
1/21/10, 10:34 PM
#29

Ja snart börjar mordsäsongen.

Vi har varit befriade från mördarsniglar tills för 2 år sedan. Hade aldrig sett någon tidigare innan jag råkade känna något mjukt  när jag rensade i skymningen. Den var 7 cm lång, fy så äcklig. Jag tog i alla fall sekatören och klippte den på mitten efter viss tvekan. Ut vällde något som liknade var, ännu äckligare. Sedan dess plockar jag dem i en påse, knyter ihop  och slänger i soppåsen .  Koltrastar ska visst gilla dem läste jag någonstans. Hur tränar man en sån? 

Sedan har vi Liljebaggarna. Dom får man verkligen smyga sig på. Minsta oförsiktig rörelse så släpper de ner sig på rygg från växten, de är ju jordfärgade på undersidan, omöjliga att se när de ligger på jorden. Jag har en glasburk med bensin/lacknafta eller tändvätska i, smyger burken under  bladet den sitter på och pillar ner baggen i burken. Jag känner djup tillfredsställelse. Det är skönt att vara ondsint ibland.

Branneli
1/21/10, 10:38 PM
#30

Undra hur denna kyla i vinter tar på sniglarna & fästingarna Obestämd

moondancer
1/21/10, 10:43 PM
#31

Både färstingarna och 'mördarsniglarna' klarar kyla dåligt, så dessa bör minska i antal

//Olle
Sajtvärd för svensknatur.ifokus, miljö.ifokus och studier.ifokus

Branneli
1/21/10, 10:47 PM
#32

Strålande nyheter Kyss

awjungfru57
1/21/10, 11:56 PM
#33

..och, det är nästan så man tycker lite synd om rådjuren. Dom sparkar upp marken där vår uppvärmda slang för vatten går, dom äter allt dom kommer åt nu där, dom har nog tuggat ljungen och marken där i flera omgångar. Och så tar dom fågelmaten som hamnat på marken. Det är tufft för dom. Men nån älg har jag inte sett ännu.

Tilda-T
1/22/10, 7:30 AM
#34

Rådjuren härjar runt på vår tomt också och tuggar på både det ena och det andra från fågelbordet. Jag är livrädd att dom ska ge sig på mina 1-åriga äppelträd!!!Tyst

Klarar sig inte fästingar och sniglar bra mot kylan bara det är ett ordentligt snötäcke, har jag för mig!

Det enda man ska ångra är sådant man inte har gjort!

Annons:
helisa
1/22/10, 12:31 PM
#35

#34 Jo, det sägs att sniglar o fästingar klarar sig väldigt bra om det är ett rejält snötäcke som skyddar, SKIT oxå.

Jag ska inte klaga, har inte så mycke av vare sig det ena lr andra men iaf så är det otrevliga djur

petsson
1/22/10, 1:13 PM
#36

Fästingar gillar jag inte heller, jag får molhålla katten när jag ska plocka dem ur pälsen.

Vilken nytta gör dom egentligen?

Upp till toppen
Annons: