Annons:
Etikettkrukväxter-utomhus-krukväxter-inomhus
Läst 15783 ggr
dolfen
4/16/09, 9:15 PM

Carambola (Stjärnfrukt)

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Sådde två frön från frukt förra året. (Hittade bara två.)

Skulle precis kassera sådden, då jag såg att det grott.

Läste nyligen någonstans att carambola till skillnad mot andra tropiska växter inte behöver så mycke ljus. (Vilket passar mig bra.) Och att de kan bli rangliga, men det är bara att klippa ner då.

Under vintern har de tappat lite blad och grenar, vilket väl är normalt. Det har även kommit nya grenar.

Men jag undrar om jag kanske inte har varit lite för försiktig med vattnandet!?

Tar gärna emot lite tips. Glad

Bild: "Vaken"

Annons:
dolfen
4/16/09, 9:16 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#1

"Sover". (Bladen nerfällda.)

[Ankanxxx]
4/16/09, 10:02 PM
#2

Oj, vad fina de är!!!

Jag som funderade på att så ett par kärnor förra gången jag hade carambola på tårtan, men jag slängde fröna. Jag trodde inte att det skulle lyckas ändå. Jag måste prova det någon annan gång då :)

dolfen
9/20/09, 8:32 PM
#3

Vet nu att det inte är "bara att klippa ner" (se #0).

Tog några sticklingar då jag klippte ner dem varav en har överlevt och bildat rot. (Tyvärr bara en rot).

Har nyss krukat sticklingen och kan bara hoppas på det bästa.

flaxss
9/20/09, 10:08 PM
#4

det är inte grenar dom tappar utan bladstjälken dom har parbladiga blad (det i mitten är alltså ingen gren). grenarna ska dom inte fälla då är nåt fel. så att dom tappar bladen är inte naturligt då dom i naturen är städsegröna. dom kan dock fälla bladen även i naturen under strängtorka.

dom växer mycket bättre om dom får ljus, och dom vill gärna ha extra ljus på vintern också. att den tappar blad under vintern är just brist av ljus. och den vill ha tropiska förhålladen åretrunt. under tillväxten vill den ha näring ca 2-3gånger i månaden från april till sept. vill torka ut lite innan man vattnar den igen (specillt på vintern). under vintern kan det vara lite svalare ca +15c men inget måste. plantera om den under våren-försommaren om det behövs den vill ha lucker och luftig men näringsrikjord med lågt ph.

dolfen
9/21/09, 5:35 PM
#5

Ok. Då var det blad och bladstjälkar de tappade under vintern.

Mitt problem är att jag inte riktigt vet hur jag ska tänka, då det gäller beskärning av carambola.

Klippte av en avokado  ca 10 cm ovan jord, som har skjutit skott. Att göra likadant på carambola verkar inte funka.

flaxss
9/23/09, 11:37 PM
#6

man ska inte klippa dom så mycket, men du kan toppa dom om du villö. och fortsätta toppa alla nya skott så bildas det en krona. annars bara låter mand en växa som den själv vill. det kommer komma grenar och skott när den blir äldre.

Annons:
dolfen
9/24/09, 4:22 PM
#7

Tack! flaxss. Nu har jag fått en tanke-inriktning.

flaxss
9/24/09, 6:30 PM
#8

varsegod, lycka till.

Chrille90
4/18/14, 6:27 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#9

Snygga! Här är mina jag planterat nyligen!!:)

Upp till toppen
Annons: