Skriv ett nytt inlägg! Aktuellt just nu (3) Senaste inläggen

Aktiviteter och evenemang Annat som lever Byta-sälja-köpa - plantor och annat Fruktträd, bärbuskar och bärväxter Fröer och frösådder Gräsmattor, grovplanering och gödsling. Krukväxter orkidéer Krukväxter, utomhus och inomhus Pelargoner och speciella krukväxter Kulturväxternas historia Köksväxter, kryddor och läkeörter Lökar och knölväxter Vilda växter och ogräs Ohyra, skadedjur och sjukdomar Parker, plantskolor och evenemang Prydnadsträd, -buskar och klätterväxter Rabatter, perenner och annueller Rosor Sajten Trädgårdens byggprojekt Trädgårdsarbete i största allmänhet Trädgårdsböcker och -kurser Trädgårdsdesign, -trender och -prylar Trädgårdsmaskiner och -redskap Vatten i trädgården och vattenväxter Växthus, uterum och vinterträdgård Vad är det? Övrigt utan anknytning till trädgård
Fröer och frösådder

Citrongräs

2009-04-24 14:50 #0 av: bredano

Sökte men hitade ingen tråd om citrongräs, har några frön i en påse utan beskrivning.. När ska de sås, hur tätt och djupt och hur och när skördas de?

Anmäl
2009-04-24 17:42 #1 av: Åsa S

Citrongräs har ljusgroende fröer om jag inte minns fel. De bör nog sås snarast helst skulle det nog varit runt feb. det tar tid för denna växt. Fröerna bredsås glest på en fuktig såjordsbädd och sedan när plantorna kommit upp så skolar man ut dem i krukor. Sedan tar det en 2-4år innan du kan skörda och jag tycker inte den arten av citrongräs man sår får de där tjocka härliga skotten som den som säljs i matbutiken. Själv slängde jag min frösådda planta efter en 4år och köpte några fina fräscha gröna citrongräs i butiken som jag lät stå i ett glas med vatten och majoriteten av dem fick rötter och sedan planterade jag dem och fick stora fina plantor som sätter kraftiga skott.

Anmäl
2009-04-25 11:35 #2 av: bredano

Nej vad tråkigt.. men nu när jag har frön kan jag ju alltid prova att så lite i allafall och se hur det går..

Anmäl
2013-01-10 22:12 #3 av: Ove-D

Hur gick det?

Anmäl

Bli medlem på iFokus

För att kunna delta i diskussionen måste du bli medlem på iFokus. Det går snabbt, enkelt, och kostar ingenting. Medlemskapet ger dig tillgång till över 300 sajter.