Annons:
Etiketterprydnadsträdbuskarklätterväxter
Läst 24256 ggr
Sagakeramik
5/2/09, 12:12 AM

Kaprifol-beskära?

Hej

Förra året satte jag en "vild"-kaprifol och den har växt på bra. Men den ser lite ranglig ut. Bör man klippa ner den något på våren eller kommer den så småning om att "fluffa" tilll sig?

Annons:
Bjornen
5/2/09, 8:45 AM
#1

Kaprifol ska klippas efter blomningen annars blommar den inte i år.

Sagakeramik
5/2/09, 12:14 PM
#2

ah, tack. Hur långt ner ska man beskära den? Nu är den ca 2-2,5 meter lång.

Emma-Andersson
5/2/09, 12:18 PM
#3

våra kaprifoler har vi klippt ner till 50 cm ungefär

Bjornen
5/2/09, 12:23 PM
#4

Etablerade buskar kan beskäras ner till marknivån men kanske inte att rekommendera för unga plantor. Om det finns flera stammar kan man beskära en och spara någon. Man ju också lägga ner grenarna och fylla på med jord och ev. fästa grenen  i marken så slår de rot och om man skrapar lite i barken så sker rotbildningen snabbare.

MaMaMade
5/2/09, 12:38 PM
#5

Jag har aldrig skurit ner min kaprifol o den blommar som bara den varje år! Tar bara bort döda grenar o de som växer ut framför dörren. Är det olika mellan olika sorter? Kommer inte ihåg vilken jag har, den har vita blommor åt det rosa i mitten, blommar i juni o doftar *underbart*! Växer som ogräs här uppe i zon 6.

[Asta]
5/2/09, 1:20 PM
#6

Våra kaprifoler blommar jättemycket, men behöver ändå klippas, de har blivit väldigt risiga undertill. En av dem har vi i år klippt ner till nästan marknivå. Den blommar nog mycket, men var väldigt risig.

Vi har en till som skall klippas så småningom  den också, men vill inte klippa båda samma år. De blommar så härligt! Men om de inte hålls efter verkar det som att de blir väldigt risiga undertill. Så var båda våra. Om det går ska jag försöka se till att de inte blir sådana igen.

Annons:
Sagakeramik
5/2/09, 3:50 PM
#7

Tack för alla tips om beskäring. Verkar vara lite olika hur man kan göra. Men jag tror jag sätter sekatören i min till nästa vår:)

Bjornen
5/2/09, 6:04 PM
#8

Gör det efter blomningen !

Kaprifol har enn tendens att bli kal nertill om man inte lyckas lura ner någon yngre gren att ta omvägen neråt. Därför kan de behöva beskäras hårt någon kanske vart 10-15 år.

MaMaMade
5/2/09, 6:09 PM
#9

Vilken tur! Vi har ett trastbo i vårt o om de lägger ägg där i år kan jag inte skära ner kaprifolen förrän ungarna har flyttat ut. Tur att trastungar är snabba på att växa till sig! :)

Åsa S
5/2/09, 6:28 PM
#10

Man brukar inte behöva klippa i vildkaprifol.

Min var ganska tanig och ranglig i början men den buskade till sig med tiden.

Sagakeramik
5/2/09, 8:35 PM
#11

Ok, men funkar det att beskära den efter blomming.. dvs på försommaren?

Bjornen
5/2/09, 9:31 PM
#12

Alla försommarblommande vedartade växter bör beskäras efter blomningen. Dels förlorar man minst blomning därigenom men också skjuter de nya skott direkt.

Sagakeramik
5/3/09, 10:48 AM
#13

Tack för tipset, jag ska försöka komma ihåg det:)

Annons:
Aniara4
5/5/09, 4:06 AM
#14

*lägger tipset på minnet även jag*

Upp till toppen
Annons: