Annons:
Etiketterprydnadsträdbuskarklätterväxter
Läst 23375 ggr
Halvdansken
4/29/09, 4:19 PM

Beskära Rhododendron?

Vi ha en megastor Rhododendron (3 meter hög, ca 15 m2 i yta). Fråga mig inte vilken sort, den stod här när vi flyttade in. Tror att den är en 20-25 år gammal, den där vanliga ljus-lila saken.

Den börjar dock att se lite trött ut. Jag ger den specialgödning och i år har jag lagt ut 530 liter spagnum under och runtomkring (vi har lerjord och kalk, zon 1).

På ett ställe växer den in över en gång, och där klippte jag av grenarna för att de var i vägen. Jag bara klippte, det var inget finlir alls. Där har det nu kommit nya skott som ser friska och sunda ut.

Jag förmodar att den behöver förnyas lite, som alla buskar. Men hur skär man på en Rhododendron? Ska man bara behandla den som en vanlig buske eller är det speciella hänsynstagande?

Den blommar snart, så jag väntar lite.

Hatar cancer och älskar vårlökar.

Annons:
Bjornen
4/29/09, 4:49 PM
#1

Rododendron kan beskäras hårt, men man kan välja att ta ena halvan ett år och vänta med andra halvan ett eller annat år. Total nedskärning är lite riskabelt. Riktigt gamla buskar kan behöva förnyas helt eftersom de gärna vill bli lite kala nedtill.

Tilda-T
4/29/09, 5:00 PM
#2

vilken tid på året är bäst för roddisarna, är det kanske JASbeskärning som gäller?

Det enda man ska ångra är sådant man inte har gjort!

Bjornen
4/29/09, 5:15 PM
#3

Genom att det är en vårblommande buske bör de beskäras direkt efter blomningen. Rododendron bör inte beskäras under hösten, vilket kan öka risk för frostskador. De bör börja växa och skjuta skott direkt efter beskärningen.

Tilda-T
4/29/09, 6:46 PM
#4

Tack för snabbt svar då ska dom få blomma färdigt och sedan fram med sekatören.

Det enda man ska ångra är sådant man inte har gjort!

Tilda-T
4/29/09, 7:17 PM
#5

En fråga till förresten , kan det löna sig att sticka ner kvistarna i jord eller är det bortkastat arbete, om man vill föröka dom?

Det enda man ska ångra är sådant man inte har gjort!

Bjornen
4/29/09, 7:38 PM
#6

Förökning av rododendron sker ju genom sticklingar och det finns alltid chans. De behöver sättas under plast och det bör vara stora snittytor. Jag har själv inte haft tillfälle att prova eftersom alla rododendron äts upp varje vinter av rådjuren.

Annons:
Tilda-T
4/29/09, 8:09 PM
#7

Björnen, det kallas naturlig beskärning!Flört

Det enda man ska ångra är sådant man inte har gjort!

Bjornen
4/29/09, 8:18 PM
#8

Ja och total beskärning. Förra året missade de några blad och två knoppar så två blommor fick jag uppleva. Vanligaste resultatet är total nedskärning första vintern och de har säkert ätit upp ett 50-tal buskar under åren och de dör bort.Vi tycks vara lika envisa rådjuren och jag.

Sebastian
5/9/10, 11:43 PM
#9

Hej på er. Har en föjldfråga till detta med beskärning av rhododendron.

Vi har på vår gård en riktigt gammal rackare som blivit tjock och fin i stammarna. Det är fyra stycken som sticker upp ur jorden. Det är nästan så de går att använda som ved.

Skulle det vara möjligt att skära ner denna helt och den tar om sig? Den har blivit ganska illa skadad efter vintern och sen ganska dassig ut.

Hur skulle man isåfall skära den för bästa resultat?

Upp till toppen
Annons: