Annons:
Etiketterfröerfrösådder
Läst 8000 ggr
Nandi
4/30/09, 10:53 PM

Kaktusfikon

Hej,

Vill ha lite hjälp när det gäller att så kaktusfikon. När sår man dom? Hur sår man de? Har de några spiciella behov?

Annons:
Bjornen
4/30/09, 11:11 PM
#1

Fikonkaktus !

Kaktus sås i mycket porös jord och bäst i nästan bara sand och grann grus.

Nandi
4/30/09, 11:15 PM
#2

När ska jag så den? är det för sent att så nu?

Bjornen
4/30/09, 11:31 PM
#3

Det är bäst att så på våren (nu) så de hinner bli något uppväxta före vintern. Det lär väl dröja några år innan det blir någon ordentlig planta.

Jag har aldrig provat att så någon kaktus av släktet Opuntia, men jag har själv en ganska stor fikonkaktus.

Nandi
4/30/09, 11:58 PM
#4

Tack för hjälpen Skrattande

Nandi
5/1/09, 12:10 AM
#5

Ska jag torka Fikonkaktusens fröer eller ska jag bara plantera de som de är?

Bjornen
5/1/09, 10:56 AM
#6

De måste torka och allt "kött" ska bort eftersom det hämmar groningen. Möjligen kan det krävas att frön ligger ett tag innan de är grobara ??? Vissa frön kan behöva lagras flera år innan de gror och möjligen krävs någon behandling för att ta bort groningshämmande ämnen i fröna. Men jag vet inte hur det är med fikonkaktus. Om man tänker på fikonkaktusen naturliga förutsättningar kan det behövas några speciella krav. Prova några och spar några till nästa år. Jag ska försöka hitta information om frösådd av fikonkaktus.

Annons:
Nandi
5/1/09, 11:08 AM
#7

Okej, Tack!

flaxss
5/1/09, 2:17 PM
#8

jag sådde dom som vanligt i såjord uppblandat extra med sand, grus. sådde i en temp på +25c +30c och lätt fuktigt och så ljust. dom grodde snällt. sådde dom färska. jag sådde min om jag kommer ihåg rätt under försommaren.

Nandi
5/1/09, 4:07 PM
#9

Tack :]

Upp till toppen
Annons: