Annons:
Etiketterrabatterperennerannueller
Läst 6396 ggr
busan
2009-05-14 23:17

Vad är bäst i halvskugga/skugga?

Hej!

Jag bor i hyresrätt med en stor fantastisk gård från 1927. Vi har några odlingslotter som prunkar för fullt. Men vid en del av gården finns en svag sluttning som har sol bara på morgonen, och där vill en granne och jag plantera perenner (blommande växter blandat med olika färger på bladväxter, som Hosta, Almrot etc.).

Nu önskar vi förslag på lämpliga tåliga växter, både blommande och bladväxter som klarar skugga och inte behöver ansas dagligen. Växterna får inte vara högre 40-50 cm. Gärna marktäckande.

Förslag inväntas med spänning Flört

Lisa

Annons:
Bjornen
2009-05-14 23:44
#1

Funkia, gulplister, vintergröna, rosenplister , penningblad, ormöga, sockblomma, hasselört och mahonia är några exempel.

busan
2009-05-15 01:22
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#2

Tusen tack!

Känner inte till alla dina förslag bland namn men skall snarast kolla på nätet hur dessa ser ut.

Hur är det med Lupiner, lavendel, Silverek, Näva av olka sorter, Daggkåpa?

Bifogar en bild hur platsen ser ut. Lite mer utrymme finns till vänster som sedan avslutas med ett syrenträd som borde tuktas.

Buskarna  i bilden (beskärda ordenligt av fam.bostäder förra året, vi bor i Göteborg) vet vi ej vad det är och helst vill ha bort dem.

Bjornen
2009-05-15 01:32
#3

Om du planter lupiner och de trivs så finns bara lupiner som desutom vill gärna ha soligare. Lavedel är soldyrkare. Silverek fungerar i olika lägen. Nästan alla nävor trivs i skuggigare lägen (ej blodnäva och jordnäva).

busan
2009-05-15 02:01
#4

Jag misstänkte att lupiner inte var ett bra förslag. Lavendel trodde jag mera på men hade fel.

Vi har funderat på följande:
Svalört, Almrot, Lungört, Jättedaggkåpa, Dubbelnäva, Ängsnäva, Hoya

OBS! Vi är bara amatörer men med stort intresse för växter!

Skulle du föredra att "buskarna"  togs bort helt för att få en enhetlig yta? Lite mer ljusinsläpp skulle det bli då, inbillar jag mig. Drömmen är att få ytan mer lantlig ändå tukdad (inte så designad).

busan
2009-05-15 02:17
#5

Börjar fatta, tror jag – Funkia alt Hosta, samma växt, besläktade etc?

busan
2009-05-15 02:19
#6

Hoppsan! jag skrev Hoya i #4 men menade HostaSkäms

Annons:
Bjornen
2009-05-15 09:13
#7

Svalört är i stort sett en vild växt med gula blommor på våren och passar nog bättre i gräsmattan än i rabatten. Vanlig lungört kan bli mycket dominant och får nog räkna med att de tar upp hela ytan efter ett tag. Däremot är de olika fläckiga lungörterna måttligare i tillväxten.

Alunrot (Heuchera, Heucherella) heter det.

Hoya är en fin krukväxt med väldoftande blommor. 

Hosta är numera det latinska namnet på funkia (knappt 20 arter och ett mycket stort antal korsningar och varianter). De har tidigare haft de latinska namnen Hemerocallis och Funkia.

Heart
2009-05-15 10:43
#8

Hej!

Kolla astilbe också, den är helt underbar. Du kan läsa om den på odla.nu.

Halvdansken
2009-05-15 11:39
#9

Glöm inte anemoner och lökar som blommar på våren. Olika Förgätmigej-er går också fint.

Hatar cancer och älskar vårlökar.

busan
2009-05-15 17:43
#10

Oj, nu har vi mycket att välja mellan!Skrattande

Vi tackar och bugar ända ner till tårna!

busan
2009-05-27 16:03
#11

Så där ja, nu har vi planterat Astilbe, rosa och vita, Praktnäva violett, Gulplister, Vintergröna blå och två sorters Hosta samt fyllt på med Myskmadra som vi flyttat från andra ställen.

En del växter ni rekommenderade gick inte att få tag på men reultatet ser ut att bli jättefint!

Tack alla!Skrattande

Halvdansken
2009-05-27 16:56
#12

Pass upp med plisterna, de kan sprida sig ganska duktigt.

Hatar cancer och älskar vårlökar.

busan
2009-05-28 02:04
#13

Det var tankenGlad

Annons:
Upp till toppen
Annons: