Skriv ett nytt inlägg! Aktuellt just nu (3) Senaste inläggen

Aktiviteter och evenemang Annat som lever Byta-sälja-köpa - plantor och annat Fruktträd, bärbuskar och bärväxter Fröer och frösådder Gräsmattor, grovplanering och gödsling. Krukväxter orkidéer Krukväxter, utomhus och inomhus Pelargoner och speciella krukväxter Kulturväxternas historia Köksväxter, kryddor och läkeörter Lökar och knölväxter Vilda växter och ogräs Ohyra, skadedjur och sjukdomar Parker, plantskolor och evenemang Prydnadsträd, -buskar och klätterväxter Rabatter, perenner och annueller Rosor Sajten Trädgårdens byggprojekt Trädgårdsarbete i största allmänhet Trädgårdsböcker och -kurser Trädgårdsdesign, -trender och -prylar Trädgårdsmaskiner och -redskap Vatten i trädgården och vattenväxter Växthus, uterum och vinterträdgård Vad är det? Övrigt utan anknytning till trädgård
Prydnadsträd, -buskar och klätterväxter

Piprankans blommor

2009-05-06 12:28 #0 av: Heart

Hej!

Bifogar två bilder på piprankans blommor som börjar komma nu. Visst är de häftiga.

Anmäl
2009-05-06 12:30 #1 av: Heart

Här är den andra.

Anmäl
2009-05-09 00:45 #2 av: [Ankanxxx]

Visst är dem häftiga!

Jag sådde pipranka för några år sedan och mamma fick en av planterna att frodas och blomma i flera år innan den drabbades av ohyra. Jag däremot fick aldrig min att blomma...troligtvis stod den i fel fönster.

Anmäl
2009-05-09 08:21 #3 av: Bjornen

Pipranka är ingen krukväxt utan en uteväxt.

Anmäl
2009-05-09 22:49 #4 av: [Ankanxxx]

Sidenpipranka hette den jag sådde och bodde då i lägenhet utan balkong...så det fick bli en krukväxt för mig :)

Anmäl
2009-05-09 23:05 #5 av: flowergirl

men vilken lustig en..ser lite farlig ut! slog den ut sedan som en vanlig blomma eller blev den mer kanna aktig. Jag trodde också att piprankor bara var en perenn men det finns alltså fler varinter.

mvh mia

Anmäl
2009-05-09 23:08 #6 av: Bjornen

Sidenpipranka är en tropisk växt och är en krukväxt. När man i allmänhet bara talar om pipranka så menar man nästan jämt de två vinterhärdiga arterna.

Anmäl
2009-05-09 23:39 #7 av: MdM-Cernita

Jaha då förstår jag varför den heter pipranka, min har aldrig blommat, bara massor av stora blad.

Anmäl
2009-05-10 01:37 #8 av: Bjornen

Utomhuväxandepiprankor brukar blomma men oftast bakom bladen.

Anmäl
2009-06-03 00:21 #9 av: Heart

Nu ser blommorna ut så här bakom bladen som blivit mycket större.

Anmäl

Det finns en till kommentar till den här diskussionen. Den är bara synlig för medlemmar på iFokus. För att läsa kommentaren, logga in eller registrera dig på iFokus.