Annons:
Etiketterrabatterperennerannueller
Läst 4086 ggr
aggeelin
2009-05-22 06:18

ny här

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Kunde inte sova och hittade den här I fokus sidan. Jag håller just på att sätta växter i en plantering. Det är spännande att se den växa fram.

Funderar på att ha en del marktäckande växter bl a backtimjan och citrontimjan m fl men också täckbark på jorden. Vad anser ni om täckbark, mår växterna bra av detta? Att det inte blir så mycket ogräs har jag sett.

Lägger först in en bild på en vacker trädgårdsblomma som sambon tagit.

Aggeelin / medarbetare på Livskvalitet

Annons:
aggeelin
2009-05-22 06:25
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#1

Här är en bild att planteringen, på gång. Det är ett träd nästan mitt i och där är vi på gång med att lägga stenar runt om (syns ej på bilden).

Aggeelin / medarbetare på Livskvalitet

aggeelin
2009-05-22 06:25
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#2

Här är en bild från andra hållet.

Aggeelin / medarbetare på Livskvalitet

Bjornen
2009-05-22 08:14
#3

Jag själv använder inte täckbark till annat än att blanda in i jorden eftersom jag tycker att det ser onaturligt ut med täckbark, Den som vill ha prydliga rabatter är väl täckbark bra. Jag själv vill ha allt så naturligt som möjligt och så lite vanliga rabatter som möjligt.

Första bilden är cosmea, rosenskära (Cosmos bipinnatus) som är frostkänslig.

Maria
2009-05-22 10:59
#4

Efter snart 3 år så är min rabatt utanför huset nästan bara marktäckare runt de buskar jag har. Vackert och praktiskt.

Jag tycker också att det är vackrare med olika marktäckare än täckbark då jag genast tänker på kommunala rabatter.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

aggeelin
2009-05-22 12:57
#5

#3 Rosenskära är det, tack! Jag trodde det i nattens sömninghet men blev osäker (här är kanske alla jättekunniga?) kortet är taget i min mammas trädgårdsland, trädgårdsintresset och intresset för odling "ligger i släkten".

Jag har blandat bl a blandat barkmull i jorden för att ge syre till rötterna, tror jag… men vill gärna ha lättskött rabatt, det är anledningen till att fundera på täckbark.

#4 JO, jag tycker också att det är vackrare med marktäckare runt buskarna. Jag har satt timjan i den torrare delen av rabatten och trampnarv i den mer våta delen. Kommer att ha lite mossflox i ena kanten. I rabatten finns bl a en bondpion, en gul ros, en dvärgsyrén, klematis, kaprifol, blodnäva, pricknäva och en sorts näva till mm.

Finns det tips på andra marktäckare som är lämpliga att använda?

Aggeelin / medarbetare på Livskvalitet

Halvdansken
2009-05-22 22:50
#6

Björnen, du skriver "Jag själv använder inte täckbark till annat än att blanda in i jorden", vilket jag tolkar som att du använder täckbark som jordförbättrare.

Jag har läst att det tar ganska mycket kväve när barken förmultnar, har du märkt nåt av det? Ska man kompensera?

Jag har en del pyntbark liggandes nämligen, som jag kan tänka mig lägga i vår kraftiga lerjord, men har varit lite tveksam till det.

Hatar cancer och älskar vårlökar.

Annons:
Halvdansken
2009-05-22 22:53
#7

#5. "Jag trodde det i nattens sömninghet men blev osäker (här är kanske alla jättekunniga?)"

Jepp, alla här är superexperter på trädgårdar och växter, och om du inte kan leva upp till vår standard så kan du gå och lägga dig i komposten! Tungan ute Skrattande

Hatar cancer och älskar vårlökar.

Bjornen
2009-05-22 23:43
#8

Huvudsakligen använder jag täckbark (från trasiga osäljbara säckar) för att blanda in i torven som jag sedan använder vid inkrukning av t.ex. Rosor eller andra större växter. För att kompensera både pH-sänkning och kväve använder jag ofta träaska som också blandas i jorden. I övrigt använder jag hellre barkmull eller flis som ofta inblandning vid nyanläggning av planteringsområden för att lätta upp min tunga jord.

bettin65
2009-05-23 09:28
#9

# 7 Ja då får jag nog leta rätt på en Kompost och krypa ner i den……………Tungan ute

Upp till toppen
Annons: