Annons:
Etiketterfruktträdbärbuskarbärväxter
Läst 8263 ggr
[Asta]
5/13/09, 5:11 PM

Mindre blommor på äppelträdet

Vi har ett gammalt äppelträd i vår trädgård. Förra året blommade det fantastiskt och gav massor med frukt. I år verkar det som att det kommer att bli väldigt få blommor. Ser bara lite knoppar här och där. Trädet har inte blivit beskuret i år, något som vi tänkte göra senare i sommar.

Vad kan det här bero på? Kan det vara bristen på beskärning?

Annons:
Lill-Kisse
5/13/09, 9:48 PM
#1

Beskar du trädet i fjol och vad klippte du bort?

[Asta]
5/13/09, 9:50 PM
#2

Nej vi köpte huset förra året och jag tror inte att trädet var beskuret det året heller.

Lill-Kisse
5/13/09, 10:09 PM
#3

Nja, brist på beskärning ska väl inte påverka blomningen negativt. Det brukar ju snarare vara misstaget att klippa bort de skott som ska ge blommor man får akta sig för.

Var det möjligen frost eller hårda, isiga vindar innan blomningen? Vädret ställer till problem ibland. Jag har ett jättegammalt äppelträd som är förfärligt skadat. Det är förvånansvärt att det orkar stå kvar och inte har blåst omkull faktiskt. Det trädet blommar olika mycket. Ibland får jag pyttelite frukt och andra år alldeles för mycket, fastän jag gallrar bort massor av kart sådana år.

[Asta]
5/13/09, 11:17 PM
#4

Det var frost ovanligt länge den här vintern - kan det påverka? Eller är det helt enkelt ett dåligt år?

Lill-Kisse
5/13/09, 11:27 PM
#5

Var i landet växer detta träd?

MdM-Cernita
5/13/09, 11:39 PM
#6

Är trädet gammalt, ibland blir gamla träd trötta och hamnar i vartannatårsbördighet. Då får man lura det, genom att ta bort nästan all frukt det goda året.

Annons:
[Asta]
5/14/09, 12:11 AM
#7

Trädet växer i Småland i närheten av Vättern så det är inte jättehård vinter vi pratar om.

Jag TROR att det är ett gammalt träd - det ser gammalt ut i alla fall.

Bjornen
5/14/09, 1:16 AM
#8

Många äppelträd behöver ta igen sig efter ett bra frukttår. Knopparna anläggs på hösten och knoppbildningen beror på förra årets förhållande. Riklig skörd kan göra att trädet inte orkar bilda så många knoppar. Extremt kallt väder kan skada knopparna under den tidiga våren sedan de börjat röra sig.

Gamla träd som är i dåligt skick ska beskäras på våren då bildar det många vattskott och trädet blir normalt lite piggare. Sensommarbeskärning bör undvikas på dåliga träd.

[Asta]
5/14/09, 1:33 AM
#9

Fast det har inte varit i dåligt skick. Tvärtom så har jag upplevt det som väldigt friskt.

Sagakeramik
5/23/09, 3:38 PM
#10

Några äppelsorter som vi har bär väldigt mycket frukt vart annat år. På Cox orange träden som vi har är det extra tydligt, kan det vara ett sådant du har?

Xannadu
5/23/09, 4:58 PM
#11

Kan det inte vara näringsfattig jord att de blivit de?

Vi har 2 små äppelträd som vi måste ge Algomin till för att ge den en extra kragt kan ju alltid testa och tillsätta det.

Sagakeramik
5/23/09, 11:56 PM
#12

Vi kör ut bladgödning till våra träd så i vårt fall är det inte brist på näring utan just att träden blommar mer vart annat år.

[Asta]
5/24/09, 12:35 AM
#13

Jag vet faktiskt inte vad det är för sort. Men det är helt grönt. Jag tror inte det är näringsbrist för äppelträdet bredvid blommar som tusan. Kanske det är som så att det ger mycket frukt vartannat år. Dt är väl egentligen bara att vänta till nästa år och se. Det ser väldigt friskt ut annars.

Annons:
lislena
5/24/09, 3:02 AM
#14

Mina äppelträd och päronträd har också lite blommor i år. Förra året blommade båda sorterna  jättemycket  och det blev mycket frukt…men det kanske är så att det är vartannat år som gäller..

[Asta]
5/24/09, 12:14 PM
#15

Jag har kikat på grannarnas träd och faktiskt sett att en del av grannarnas äppelträd också har lite blommor. Så kanske det helt enkelt är så.

lislena
5/26/09, 3:19 AM
#16

Jag håller med dig. Jag har också kollat på grannar och deras träd blommar också dåligt. Konstigt men det ska väl vara så hihihi….vi får hoppas att det blir mycket blommor nästa år….så man får en stor skörd av äpplen och päron….

Bjornen
5/26/09, 9:19 AM
#17

Det är som sagt var förra årets förhållande då knopparna bildas som styr årets blomning. Ansträngande fruktsättning eller dåliga väderförhållande ger trädet inte tillräcklig kraft för att bilda rikligt med blomknoppar.

[Asta]
5/26/09, 9:55 AM
#18

Ja- ja äppel- och päronförsäljarna ska väl leva de också.

moondancer
5/26/09, 2:40 PM
#19

Hoppas det blir något av våra blommor i år, dom totaldog förra året pga en blandning av sen frost och skadeinsekter. Jätteledsamt, då man inte fick äta världens godaste äpplen alls. De enda äpplen som överlevde var originaläpplena (dvs de som inte är påympade…och detta på ett av träden) och dom är inte goda alls.

//Olle
Sajtvärd för svensknatur.ifokus, miljö.ifokus och studier.ifokus

Upp till toppen
Annons: