Annons:
Etiketterköksväxterkryddorläkeörter
Läst 3002 ggr
hellah
2009-05-24 14:42

Korta rabarber?

När jag flyttade hit så fanns en gammal rabarberplanta som nästan inte gav nåt, så jag grävde upp den,delade den och planterade på nytt soligt ställe. Köpte även en ny för säkerhets skull. Jag göder alla lika (urinvatten tidigt på våren, samt lite kompost ibland).

Men de "gamla plantorna" får mycket korta stjälkar, oftast inte ens en dm. Finns det nåt jag kan göra för att få dem längre?

Annons:
Bjornen
2009-05-24 14:45
#1

Nyplanterade eller flyttade rabarberplantor ger oftast mycket dåliga blad första året och ev. något år till. Därutöver finns andra sorter som inte är riktigt lik den vanliga Victoria.

[iovis]
2009-05-24 22:46
#2

Vilket sätt är bäst att frysa rabarber, hela oskalade stänger eller skalade bitar???

[Asta]
2009-05-25 10:30
#3

Eftersom jag sällan skalar rabarber så säger jag oskalade biter. Men vill man skala dem skulle jag förmodligen säga skalade. Själv föredrar jag att frysa dem så att jag kan hälla dem rakt i en paj eller vad jag nu ska använda dem till. Utan att behöva skära dem efter att de varit frysta. De blir väldigt vattninga om man skulle låta dem ligga och tina för att skära dem.

aggeelin
2009-05-25 13:25
#4

Eftersom jag alltid skalar bort det "sega" skulle jag säga i bitar, klara att använda.

Aggeelin / medarbetare på Livskvalitet

[iovis]
2009-05-27 21:56
#5

Ska man ta av stängerna nu när de är som nyast men relativt stora.? Eller ska man vänta till de växt nån meter ? Ni hör ! jag är en novis

MdM-Cernita
2009-05-27 23:33
#6

#5

De är godare nu blir träiga när de växer till sej.

Annons:
[iovis]
2009-05-27 23:37
#7

Ja just ja, "slår sig för pannan", naturligtvis!! Skäms

helisa
2009-05-28 00:57
#8

jag brukar plocka av mina helt och hållet innan midsommar så kan jag hinna få en omgång till innan hösten, men som ni redan sagt så blir dom träig ju längre dom får stå, så absolut inte längre än fram till midsommar här i zon 4 ska jag kanske säga

Bjornen
2009-05-28 01:33
#9

Rabarber bör skördas före innan blomstjälkarna visar sig. Unga plantor bör inte skördas fullständigt. Blomstjälkarna tas bort om man inte vill ha dem att blomma då blir det lättare nya skördar.

aggeelin
2009-05-29 01:46
#10

Jag läste i min trädgårdbok att första året ska inte rabarbern skördas alls men blommorna ska plockas bort. Den ska alltså bara växa och ha det gott…

Aggeelin / medarbetare på Livskvalitet

Upp till toppen
Annons: