Skriv ett nytt inlägg! Aktuellt just nu (3) Senaste inläggen

Aktiviteter och evenemang Annat som lever Byta-sälja-köpa - plantor och annat Fruktträd, bärbuskar och bärväxter Fröer och frösådder Gräsmattor, grovplanering och gödsling. Krukväxter orkidéer Krukväxter, utomhus och inomhus Pelargoner och speciella krukväxter Kulturväxternas historia Köksväxter, kryddor och läkeörter Lökar och knölväxter Vilda växter och ogräs Ohyra, skadedjur och sjukdomar Parker, plantskolor och evenemang Prydnadsträd, -buskar och klätterväxter Rabatter, perenner och annueller Rosor Sajten Trädgårdens byggprojekt Trädgårdsarbete i största allmänhet Trädgårdsböcker och -kurser Trädgårdsdesign, -trender och -prylar Trädgårdsmaskiner och -redskap Vatten i trädgården och vattenväxter Växthus, uterum och vinterträdgård Vad är det? Övrigt utan anknytning till trädgård
Köksväxter, kryddor och läkeörter

Korta rabarber?

2009-05-24 14:42 #0 av: hellah

När jag flyttade hit så fanns en gammal rabarberplanta som nästan inte gav nåt, så jag grävde upp den,delade den och planterade på nytt soligt ställe. Köpte även en ny för säkerhets skull. Jag göder alla lika (urinvatten tidigt på våren, samt lite kompost ibland).

Men de "gamla plantorna" får mycket korta stjälkar, oftast inte ens en dm. Finns det nåt jag kan göra för att få dem längre?

Anmäl
2009-05-24 14:45 #1 av: Bjornen

Nyplanterade eller flyttade rabarberplantor ger oftast mycket dåliga blad första året och ev. något år till. Därutöver finns andra sorter som inte är riktigt lik den vanliga Victoria.

Anmäl
2009-05-24 22:46 #2 av: [iovis]

Vilket sätt är bäst att frysa rabarber, hela oskalade stänger eller skalade bitar???

Anmäl
2009-05-25 10:30 #3 av: [Asta]

Eftersom jag sällan skalar rabarber så säger jag oskalade biter. Men vill man skala dem skulle jag förmodligen säga skalade. Själv föredrar jag att frysa dem så att jag kan hälla dem rakt i en paj eller vad jag nu ska använda dem till. Utan att behöva skära dem efter att de varit frysta. De blir väldigt vattninga om man skulle låta dem ligga och tina för att skära dem.

Anmäl
2009-05-25 13:25 #4 av: aggeelin

Eftersom jag alltid skalar bort det "sega" skulle jag säga i bitar, klara att använda.

Aggeelin / medarbetare på Livskvalitet

Anmäl
2009-05-27 21:56 #5 av: [iovis]

Ska man ta av stängerna nu när de är som nyast men relativt stora.? Eller ska man vänta till de växt nån meter ? Ni hör ! jag är en novis

Anmäl
2009-05-27 23:33 #6 av: MdM-Cernita

De är godare nu blir träiga när de växer till sej.

Anmäl
2009-05-27 23:37 #7 av: [iovis]

Ja just ja, "slår sig för pannan", naturligtvis!! Skäms

Anmäl
2009-05-28 00:57 #8 av: helisa

jag brukar plocka av mina helt och hållet innan midsommar så kan jag hinna få en omgång till innan hösten, men som ni redan sagt så blir dom träig ju längre dom får stå, så absolut inte längre än fram till midsommar här i zon 4 ska jag kanske säga

Anmäl
2009-05-28 01:33 #9 av: Bjornen

Rabarber bör skördas före innan blomstjälkarna visar sig. Unga plantor bör inte skördas fullständigt. Blomstjälkarna tas bort om man inte vill ha dem att blomma då blir det lättare nya skördar.

Anmäl

Det finns en till kommentar till den här diskussionen. Den är bara synlig för medlemmar på iFokus. För att läsa kommentaren, logga in eller registrera dig på iFokus.