Annons:
Etiketterköksväxterkryddorläkeörter
Läst 8957 ggr
helisa
2009-06-07 22:18

Squash

Hur odlar jag squash bäst, i växthus eller friland?

Annons:
MaMaMade
2009-06-07 23:24
#1

Jag bor i Västerbotten o har fått problem m mögel de ggr jag haft squash i växthus. Har haft i trädgårdslandet ett par ggr men de ggr har varit bedrövliga somrar, så…

I år tänker jag plantera ut dem i dubbla fisklådor av frigolit ställda på varandra (hål i den övre). De gillar mkt gödning så den undre fyller jag m välbrunnen kogödsel blandad m sand o så en fin jord i den övre lådan. Hoppas o tror att de kommer att gilla det!

Ska också försöka binda upp dem ngt så att de inte ligger ner på jorden för att minimera mögelrisken. De tycker också om värme så det får bli grästäckning för dem som det mesta andra hos mig.

Här kan du läsa mer om pumpa o squash. Lycka till!

helisa
2009-06-07 23:31
#2

ok, då kanske jag ska prova o göranågon liten anordning på frilandetdårå.. Flört

MaMaMade
2009-06-07 23:52
#3

Tacksam växt, sådde lite väl tidigt (har köpt "färdiga" plantor förut) så nu har jag jättetriffider i växthuset som vill *ut* men vi har haft ett par minusgrader nattetid denna v så jag avvaktar till nästa helg. Har flera squash på G, både sommar- o vinterfrukter. Skrattande

helisa
2009-06-07 23:59
#4

Låter kul, jag köpte en hyfsad planta idag på vår "bydag", så i morron måste jag försöka fixa till nåt så den överlever och frodas

Bjornen
2009-06-08 08:13
#5

Squah är bäst att odla på friland och lämpligen på komposten med extra näring och även lite extra värme underifrån.

MaMaMade
2009-06-16 23:30
#6

OK, mina "småsnorrar" vill börja skrumpna ytterst…kan det bero på kylan o regnet? Funderar på att ge dem en "regnrock" att slänga över när det regnar mkt…kan det vara en idè? De står under en fristående "spaljé" så det är enkelt att göra ett provisoriskt tak åt dem. Var så lycklig åt min första vintersquash "BonBon" o så ruttnar den!

Annons:
Bjornen
2009-06-17 00:28
#7

Squash och pumpa bör polllineras manuellt eftersom det brukar inte fungera så bra med bara insekter. Icke pollinerade fruktämnen dör oavsett väder.

MaMaMade
2009-06-17 00:30
#8

Jo jag pillar…det är frukter som börjat växa men sedan skrumpnar ihop.

Summertime
2009-07-21 19:42
#9

Läst presis på en pumpa och sqachs sida att om man låter den visna blomman vara kvar så kan den börja skrupna so jag ut och tog bort alla visna blommor. på den sidan fick dom inte bli lång heller 10cm-20cm

Så ja skördade en nu som var 15 cm och 4 cm i dia meter…. de kommer bli mumms….

MaMaMade
2009-07-22 13:40
#10

Har haft problem ända tills nu m att plantorna inte velat sätta frukt efter frostnatten vi hade till midsommar. Behövde förmodligen samla krafter. Nu kommer det dock massor både på sommar- o vintersquashen…håller tummarna för att de ska "orka ända fram" sas. :)

lislena
2009-07-24 01:47
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#11

Mina squash plantor stod först i växthuset, men blev så stora att jag har ställt dom mot en husvägg där det är lä och sol….jag har plockat och gett bort massor….och dom är så goda. Vilken skillnad det är på smak den man odlar själv….det var första gången för mig att odla squash….så nästa år ska jag odla igen…..

Åsa S
2009-07-24 09:43
#12

Japp sommarsquash(zucchini) odling är kul och det finns ju så många sorter man kan odla och många av dem är inte gröna utan gula, vårtiga, vita, runda etc. Jag brukar ha en 5-6 sorter sommarsquash (zucchini), de senaste åren har dock favoriterna varit Costata romanesca och White bush lebanese. Fröerna har god hållbarhet så man kan ha fröpåsen i många år så man kan så 1-2frön ur varje påse då kan man ha många sorter men kanske bara 1-2plantor av varje.

+Olika sorter funkar ju olika bra beroende på vilken sommar vi får så har man många sorter så är man ju garderad.

Kan även tipsa om Tromboncino som nog mera är åt vintersquashhållet som slingrar sig på marken som likt pumpor (så den kräver större odlingsyta), ofta säljs den dock som sommarsquash för frukterna är urgoda när de är unga, lite åt kronärtskocka i smaken och utseendet som ofta blir som en orm är ju också kul.

Maria
2009-07-24 21:01
#13

Jag odlade squach flera år med stor framgång på friland. (Västkusten) Jag sådde på plats och skörden blev alltid över förväntan.

I början gjorde jag fel och satte dem för tätt. Tyckte att det var alldeles för stora avstånd angivet på fröpåsen men man ska lyssna till de som kan…Flört

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Annons:
Upp till toppen
Annons: