Annons:
Etiketterköksväxterkryddorläkeörter
Läst 2542 ggr
MaMaMade
2009-05-29 14:22

Spruckna stammar på squashen!!!

Upptäckte att några av mina squash har spruckna stammar (längsgående)! Vad kan ha hänt? De står i rejäla krukor, kollar fuktigheten i jorden morgon o kväll…*hjälp*! Måste jag skrota dem? Plantera ut dem o hoppas på det bästa? Pula ner nya frön…men hinner det bli ngt här i V-botten? (Det är både sommar- o vintersquash.)

En har dessutom en massa gråvita fläckar på bladen. Tänkte först att det är mjöldagg men den står med o är behandlad likadant som de andra. Kan den lida av näringsbrist månntro? Den är frodigast av dem alla så den kanske skulle behöva komma ut i odlingslådan redan nu. Vågar dock inte sätta ut dem förrän "järnnätterna" är överståndna. (Vi hade -1½ inatt…)

*Öde*…!

Annons:
Bjornen
2009-05-29 16:52
#1

Den vanliga gröna squash har normalt ett vitaktigt mönstr på bladen. som visar sig bäst när de växer bra. Stammarna kan spricka om de växer mycket snabbt.

MaMaMade
2009-05-29 19:04
#2

Kollade igen o jag blandade ihop dem, det är `Genovese`n som har vitt mönster på bladen. Då kan jag alltså pusta ut över det! Glad

Men de med spruckna stammar, är det bara att slänga dem el kan de leva m det, månntro? De har verkligen rusat iväg den sista v, inte på längden just men i tjocklek…

Tänkte att de ville ha mer att växa i men då "tjår" jag mig ett tag till så de inte får ännu mer tillväxtnoja.

Åsa S
2009-05-29 19:36
#3

De med spruckna stammar brukar växa lika bra som de andra tycker jag så nej du behöver inte slänga dem.

MaMaMade
2009-05-29 20:51
#4

*PUH*! Precis vad jag ville höra! Skrattande

Tack ska ni ha!

Upp till toppen
Annons: