Annons:
Etiketterköksväxterkryddorläkeörter
Läst 3642 ggr
Jennix
2009-05-29 21:17

Anis och Pepparmynta

Jag sökte på anis men hittade inget på sajten så jag gör en ny tråd och frågar: Hur får man bäst anisfrön att gro? Jag har satt frön flera gånger men inget kommer, påsen är ny.

Också pepparmynta kommer inte upp, men jag funderar på om den förökar sig bättre genom att man tar en stickling?

Ska dom ha ljus eller mörker, planters ytligt eller djupt? Värme?

Nån som vet? Nån som har fått bra resultat?

Ta allt som skrivs på Internet med en nypa salt. Du vet inte vem som sitter bakom det andra tangentbordet och du vet inte vilken kunskap eller utbildning de har. Tänk efter själv!

Annons:
Åsa S
2009-05-29 22:44
#1

Vanlig anis har jag tagit kryddpåsar av ur köksskåpet och de har grott utan problem. Sådda i kruka på fönsterbrädan.

(är det anisisop så måste de ha kallstratifiering)

Äkta pepparmynta är steril så den går inte att fröså, köp en planta el. byt till dig en planta. Har du det minsta bra jord för myntaodling har du snart hela jättemycket mynta (de sprider sig ganska bra när de trivs så en viss ogräsvarning)

Jennix
2009-05-29 22:55
#2

#1  Varför finns dom då som frön om dom inte går att så?? Skrikandes

Tack för tipsen, Åsa!

Pepparmynta ska jag ha inomhus i en kruka, så det är ingen fara. Om det inte sprider sig utanför krukan. Flört

Vet du om vanlig anis gror i mörk eller ljus, hur djupt ska fröna sättas?

(är nybörjare)

Ta allt som skrivs på Internet med en nypa salt. Du vet inte vem som sitter bakom det andra tangentbordet och du vet inte vilken kunskap eller utbildning de har. Tänk efter själv!

Åsa S
2009-05-29 23:15
#3

Pepparmynta trivs INTE inomhus detta är en utomhusväxt.

Anis kan man så i vanlig såjord, täcks av några mm jord, vattna så jorden blir fuktig, sätt plastpåse över krukan, ställ just men ej i gassande sol. Normal grotid = 1-2v Anis funkar inte heller någon längre tid inomhus denna måste ut under sommaren.

Bjornen
2009-05-30 00:01
#4

Den mesta pepparmyntan som säljs är tyvärr frösådd och därmed är det inte pepparmynta. Pepparmyntan är inte steril men däremot inte fröstabil och det innebär att om man sår frön av pepparmynta blir det inte pepparmynta, utan någon annan mynta. De flesta myntor är apomiktiska arter.

Anisfröna är lite känsliga och kan ibland vara misshandlade som säljs i fröpåsarna. När fröna är hela brukar de gro bra.

Varken anis eller pepparmynta är lämpliga inomhus. Däremot fungerar de bättre på en balkong. Anis är ettårig. Pepparmynta behöver en köldperiod under vintern, men kan odlas inomhus sommartid men kvaliten blir inte bra då.

Jennix
2009-05-30 00:12
#5

#4  OK, då är det en mynta men kanske inte pepparmynta… Jag lär mig nya saker hela tiden. Flört

Jag har tyvärr ingen balkong och vill ha lite pepparmynta till köksbruk… Vi får väl se vad som händer. Jag har en liten stickling iallafall om det inte kommer upp några frön.

Måste skaffa mig lite mark att odla på. Obestämd

Ta allt som skrivs på Internet med en nypa salt. Du vet inte vem som sitter bakom det andra tangentbordet och du vet inte vilken kunskap eller utbildning de har. Tänk efter själv!

Upp till toppen
Annons: