Annons:
Etiketterprydnadsträdbuskarklätterväxter
Läst 4394 ggr
flugufrelsarinn
6/3/09, 1:00 AM

Plocka syréner och plantera..

Jag har gjort ett litet expriment med syrener eftersom eftersom jag behöver fylla ut trädgården och bygga insynsynsskydd. Har inte riktigt råd att köpa en hel ny syrénhäck hos växthuset så jag plockade sly som det fanns massor av hos grannens syréner.. (det heter sly väl, när det kommer upp små pinnar i ett stort buskage..?)

Iallafall så planterade jag sex sånna i en rad tidigt i maj och fem verkar ha överlevt.. men om de ska bli en buskig syrénhäck av dom bör man väl kanske beskära dom.. När är bäst att göra det och hur mycket? Och kommer det verkligen växa ut några grenar på dom för de är mest som en ensam stackars pinne på en och en halv meter med några små grenar med lite blad på..

Oj det blev lite långt och omständligt det här, men ni kanske hajjar.. =)

Annons:
Bjornen
6/3/09, 8:09 AM
#1

Plantor med rötter kan tas från syrener och planteras. Bästa tiden att plantera sådana är under senhösten. Vid vårplantering är det bättre att först sätta dem i krukor som placeras på ett skyddat ställe (från sol och vind). Beskärning görs lämpligen vid planteringen. Rotsystemet skadas ju vid plantering och då är det bra att ta bort avdunstande blad också.

flugufrelsarinn
6/3/09, 5:13 PM
#2

ojdå.. då ska jag nog pröva i höst igen istället.. och beskära dom samtidigt.. så kanske jag får en syrénberså tillslut =)

anki1
6/3/09, 11:16 PM
#3

vill oxå ha en syrenberså. Jag har syrener på tomten, och det kommer sk rotskott. jag kanske kan ta och sätta i krukor över sommaren, för att sedan sätta ut dom på sin riktiga plats.

Älska dig själv för den du är

Besök mig gärna påWWW.facebook.se/ankis smycken o textilhantverk

Maria
6/4/09, 12:26 AM
#4

Vi hade en syrénberså i sommarstuga och det var det värsta ogräs jag varit med om…Förvånad

Snacka om växtkraft och svårt att hålla på plats.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

flugufrelsarinn
6/4/09, 12:32 PM
#5

Jo men det är ju bra att dom tar sig och sprider sig om man vill bygga in sig.. Fri sikt in till grannen känns inte så romantiskt liksom..

Upp till toppen
Annons: