Annons:
Etikettträdgårdsarbete-i-största-allmänhet
Läst 8510 ggr
[bejan]
5/22/09, 4:20 PM

hortensia

Är det för tidigt att klippa bort topparna på hortensian som "ser" döda ut? Dom har fina gröna blad ca 2½-3 dm upp men yttersta topparna ca 5 cm är fula

Annons:
Bjornen
5/22/09, 7:30 PM
#1

Hortensia är sen att skjuta skott. Vänta gärna ett tag till.

[bejan]
5/24/09, 7:53 PM
#2

Anade att det var så. Har nog klippt lite tidigt för om  åren. Kan man odla hortensia i en kruka och låta den förbli där och övervintra skyddad och inpackad i växthuset? Jag fick två "nya" plantor när jag flyttade hortensian i höstas.

Bjornen
5/24/09, 8:07 PM
#3

De övervintrar mycket bättre utomhus än i ett ouppvärmt växthus.

[bejan]
5/24/09, 8:57 PM
#4

OK och det gäller alltså de som står i kruka?  (För som som står i rabatten har ju inget val dom måste övervintra ute Flört)Hur stor bör krukan vara för att den ska trivas?

aggeelin
5/25/09, 11:17 AM
#5

Jag hade två i rabatten. Den ena var helt död… men den andra kommer igång. Jag har tagit upp den ur jorden, det kanske låter konstigt men jag pratade med trädgårshandeln om att det kommer blad endast på några stjälkar… den jag pratade med sa att det är mycket svårt att gå igång hela plantan och att det sällan går bra. Jag har provat förut så jag tog upp den och satte något annat i stället. Jag kommer prova att ha den här i kruka i sommar få se…

Aggeelin / medarbetare på Livskvalitet

Bjornen
5/25/09, 1:02 PM
#6

Krukodlade hortensior övervintrar bäst nergrävda utomhus i jorden om inte de kan stå inomhus frostfritt. Det är sällan hortensior fryser bort helt. Ofta kommer det skott från roten men det gör att man mister blomningen om det inte är en sort som även blommar på årskotten.

Annons:
aggeelin
5/25/09, 1:21 PM
#7

#6 Den ena finns det inget liv i alls (har skött dem enligt instruktion). Den andra kommer igång på några grenar… har tagit upp den ur jorden så den jag pratade med sa att den inte kommer att blomma (precis som du säger) tänkte ha den i kruka i sommar och se vad som händer…

Aggeelin / medarbetare på Livskvalitet

Halvdansken
5/25/09, 1:28 PM
#8

Det finns olika sorters Hortensia, vet du vilken det är?

Hatar cancer och älskar vårlökar.

aggeelin
5/25/09, 1:33 PM
#9

#8 Om du menar mig… så vet jag att det är en sort menad för "utebruk" - mer vet jag inte… vore intressant att veta mer…

Aggeelin / medarbetare på Livskvalitet

Halvdansken
5/25/09, 1:37 PM
#10

Upps, trodde det var du som var trådskapare, aggeelin.

Det är med för det som Björnen skriver, om den blommar på års-skotten eller förra årets.

Hatar cancer och älskar vårlökar.

Bjornen
5/25/09, 1:50 PM
#11

Vanliga trädgårdshortensior är numera sällan härdig i högre zon än 3, medan gamla sorter klarade zon 5-6.

Det finns dock andra arter som är lite tåligare och åtminstone några blommar även på årsskotten.

aggeelin
5/25/09, 1:52 PM
#12

#11 Jag bor i vad som anses vara zon 3, så då borde det gå bra. De jag pratad med (tre stycken) säger att det är svårt med Hortensia. Har du några knep? Vilken sort är tålig, var finns den att köpa?

Aggeelin / medarbetare på Livskvalitet

Bjornen
5/25/09, 9:15 PM
#13

Hortensior vill ha lite lägre pH-värde och inte allt för soligt och inte torrt. Sorter av typen ndless summer är härdigast och blommar på årsskotten. Reklamen är lite överdriven eftersom den ändå blommasr bäst på gammal ved.  

Hortensior säljs på många ställen men man bör undvika varuhus och tillfälliga försäljare eftersom det ofta är lite känsligare sorter och de har ingen aning om vad de säljer. Köp hellre dem lite dyrare i fackhandeln och de överlever.

Annons:
Upp till toppen
Annons: