Annons:
Etiketterprydnadsträdbuskarklätterväxter
Läst 10155 ggr
Diana61
2009-06-04 14:24

Föröka snöbollsbuske ?

Hejsan!

Kan man ta skott eller liknande påen snöbollsbuske?

Jag köpte en liten buske 1985 när jag skaffade en kollonilott för att  odla tillsammans med min mamma om redan hade en lott på samma ställe. När jag sedan flyttade för långt ifrån så sade jag upp lotten och mamma tog över en del plantor varav Snöbollen. Nu har mamma avlidit (i aprill) och hade betalat kollonilotten för hela året så en bekant sköter om den åt henne detta år. Men jag skulle gärna vilja ta med mig senna snöbollsbuske som minne (som faktisk var min från början) men nu är den så stor att det går ej. Så kan man ta en bit av den? Typ om en rot finns med någonstans? Vad säger ni som är bättre  på bskar och träd än vad jag är?

Med Vänlig Hälsning
/Diana Lovatt
Järbo, Sandviken zon 4

Annons:
Bjornen
2009-06-04 14:57
#1

Snöbollsbuske och olvon förökas normalt med sticklingar men det kräver oftast växthus för att få rötter på sticklingar i sandblandad jord. Enklast är att göra avläggare men det kräver nog nästan ett år innan de får egna rötter. Om det går att ta bort en bit med åtminstone lite rötter kan dessa bli en ny livkraftig planta. Den bör dock sättas i kruka med placering i skugga och lugnt läge tills de har etablerat sig och sedan planteras på friland (i höst).

Diana61
2009-06-04 23:53
#2

Tusen tack för svaret! Jag har växthus. Så jag skall försöka ta stickling och även se om jag kan få meg mig en bit med egen rot.

Med Vänlig Hälsning
/Diana Lovatt
Järbo, Sandviken zon 4

Upp till toppen
Annons: