Annons:
Etiketterfröerfrösådder
Läst 3972 ggr
[Asta]
2009-06-03 10:24

Hur går det för era plantor?

Nu har jag planterat alla mina förkultiverade plantor. De sista åkte ut i helgen. Och jag går runt varje dag efter jobbet och kollar. Vissa tog det lite hårt - trots avhärdning - men inga verkar ha dött ännu. Flitiga lisorna blev lite bleka och ser inte så glada ut, men stammarna känns ändå kraftiga så förhoppningsvis så tar de sig.

Luktärtorna planterade jag för ett par-tre veckor sedan. Och de lever också. Men det händer liksom inte något. De har blivit lite, lite kraftigare men inte något annat. Jag förväntar mig ju att de ska kasta sig över vår staket och växa och frodas. Likaså Blomman för dagen. Står där och bara finns.

Rosenskära har jag satt i en rabatt. Det är väl en dryg vecka sedan. Det som hänt är att vissa av de rangliga stjälkarna blivit lite grövre. Men inga av dem växer.

Hur är det med era plantor?? Och hur lång tid tar det innan det börja hända något?

Alla fröer jag planterat där ute. Vad händer med dem? Vissa kommer upp och vissa ser jag inte röken av. Ett problem är dock att jag inte vet vad som är blommor och vad som är ogräs. Så det enda jag för närvarande vågar dra upp är kirskål. Vilket i och för sig inte är så bara i vår trädgård :).

Lång harang - men kontentan är. Hur går det för era plantor ni planterat ut?

Annons:
Bjornen
2009-06-03 10:36
#1

Kanske lite väl tidig utplantering, när järnnätterna är i antågande.  Här finns viss risk för snö i natt så nattfrost väntas allmänt.

kickboard
2009-06-03 11:01
#2

Jag brukar börja plantera efter 10-11 juni då järnnätterna ska vara över. Har satt ut i en mindre rabatt som jag kan täcka vid behov, men de plantorna har inte tagit sig än. Vi har haft så stark vind här och det gillar inte de späda plantorna alls. Bättre att vänta tills det blir stabilare väder.

[Asta]
2009-06-03 11:25
#3

Här har inte varit några järnnätter på flera år så jag tycker det känns lite dumt att sitta och vänta på dem. Kommer det någon i år så gör det och då lär jag bli sur, men eftersom det är vanligare att det inte kommer några än att det kommer så har jag valt att göra som de flesta andra odlare i mitt område och planterat ut.

Ingen annan som planterat ut och har några erfarenheter?

bettin65
2009-06-03 11:46
#4

Eftersom jag inte har någon trädgård Bara Balkongen kanske inte det är samma sak men jag har flyttat över några av mina plantor och det verkar ha klarat sig bra det ända är nog salvian som verkar lita klen har flyttat den i lite mer skydd få se om det hjälper……………..

Halvdansken
2009-06-03 13:14
#5

Jag slängde ut frö till sommar-riddarsporrar, men precis som du Asta, så vet jag inte vad som är ogräs, och vad som är blommor. Låter det växa en bit så man ser skillnad.

Har ni risk för snö nu??? Hur står ni ut?

Hatar cancer och älskar vårlökar.

[Asta]
2009-06-03 14:43
#6

Halvdanske- man får hoppas att man fattar det senare i alla fall:

Annons:
Bjornen
2009-06-03 14:46
#7

Det är inte så ovanligt med rejäla nattfroster i början av juni och ekarna fryser ungefär vart tionde i löven. Jag har till och med fryset sönder vattenpumpen i juni månad. Det är bara att anpassade sig efter vädret. Det blir lite mera spännande om det blir lite bakslag då och då. Om det kommer snö nu så är det inte första gången i juni. Två gånger har snödjupet den 17 maj varit mer än 2-3 dm av nysnö.

MdM-Cernita
2009-06-03 14:48
#8

#7

Bor du långt upp i landet.

Bjornen
2009-06-03 14:57
#9

Bara 3 mil norr om Falun i zon 6.

MdM-Cernita
2009-06-03 14:58
#10

Mina plantor har flyttat ut med sina plastburkar, de har stått i skuggan några dagar men i går när det var så dåligt väder flyttade de upp på en bänk som är vänd mot solen. Just nu får de sina första solstrålar. Om vädret blir bättre så lägger jag på locket efter någon timme.

Jag bor i Sörmland och har järnnätter vartannat år.

Har inte satt ut nägot alls i jorden men det går ju att skydda dem med väv och blir det riktigt illa kan man lägga in en pet-flaska fylld med varmvatten under duken.

Även här i Sörmland har jag varit med om frost i början på juli alla gurkplantor och tomaterna dog. Squashen klarade sej med nöd och näppe, men nästan alla blad frös bort, det var hemskt att se Finbulvinter kallas den 3åriga vinter som vikingarna trodde skulle förebåda jordens undergång (Ragnarök) och just så kändes det.

Heart
2009-06-03 15:01
#11

I helgen som var planterade jag ut mina växter som stått i växthuset och agapantusarna åkte ut för några veckor sedan. Det är jobbigt att vänta och förra året gick det bra. (håller tummarna)

Förra året sådde jag grusnejlika, en jättesöt växt, det var några ynkliga små frön som knappt syntes. Så förra hösten tog jag växten och skakade den över en hink och tog hand om fröna. För att vara på den säkra sidan att få grusnejlika i år så köpte jag även en påse. De köpta fröna kom upp med 3 små plantor och mina gamla frön svämmade över. Jag har gett bort massor av plantor och kommer att få små rosa fluffiga moln över allt i trädgården. Min erfarenhet av detta är att den sorten skall jag aldrig köpa mer då effekten var så stor av att ta hand om egna frön.

helisa
2009-06-03 15:28
#12

Jag har i stort sett planterat ut allt jag haft i växhuset nu, det är några tagetes, tobaksblomma och petuna som är kvar för dom är så små, grodde mycket senare än sina kompisar av någon anledning. Sen finns vinrankan, tomater, majs, physalis och paprika kvar i växthuset. Fast lite spännande ska det ju bli nu dom kommande nätterna när det varnas för stark vind och lite kallare, kanske täcker lite med fiberduk Skrattande

Jag bor i zon 4 (Bergvik) mitt mellan Söderhamn och Bollnäs

lislena
2009-06-04 00:31
#13

Jag har också börjat att planterat ut mina plantor från växthuset…har sått fröer i rabatter….grävt ner  lökar som jag har haft i krukor  inne först…men jag väntar med Dahlian…

Bor i Zon 2-3

Annons:
Tilda-T
2009-06-04 08:08
#14

Jag har tömt mitt växthus på allt utom gurka och tomater.

 Jag tycker att man kan förutspå mycket av det kommande vädret genom att hålla ett öga på långtidsprognoserna och ser det int e ut att bli frost i slutet på maj så brukar jag chansa och sätta ut mina plantor efter en ordentlig avhärdning förstås.

Visst har det hänt att en och annan tagetes har fått bladen svedda men dom brukar komma sig ändå efter några veckor.

Det enda man ska ångra är sådant man inte har gjort!

[Asta]
2009-06-04 10:06
#15

Åh - vad roligt det låter. Allting kan hända med vädret - men jag har tänkt som du Tilda-T. Hålla ett öga på långtidsprognoserna.

Jag har till och med slängt ut mina dahlior. Vi får väl se om det straffar sig. Fast just Dahliorna kan jag nog täcka om det skulle komma en extra kall natt. De har dock stått utomhus länge i sina krukor innan de blev planterade.

Var tvungen att slå upp grusnejlika - de såg ju jättesöta ut. Själv har jag planterat en brudslöja i år. De är så fina i buketter. Vi får väl  hur stor den blir i år dock.

Min man skrattar åt mig. Igår skulle jag köpa en ny vattenkanna eftersom den gamla gått sönder. Inte blev det bara en vattenkanna inte. Det blev även en kematis som vi inte har plats med egentligen. Men jag vill ha BLOMMOR i våran trädgård. Massor av blommor.

Själv bor jag i zon 2.

kickboard
2009-06-04 10:14
#16

Nu är det så kallt och blåsigt ända fram till helgen åtminstone, så mina telningar mår nog bäst i glasrummet ännu. Blåsten förstör lika mycket som kylan enligt min erfarenhet.

flaxss
2009-06-04 10:53
#17

jag har satt ut allt i april. och allt har klarat sig utan skydd. sista frostnatt var i början av maj. tror inte det blir fler. gurka, tomat växer i växthuset och sommarplantor tar sig fint i krukorna.

i VG söder om Borås i zon 3-4.

Joline
2009-06-04 17:23
#18

Har satt ut alla perennerna redan i början på maj. Annuellerna är så små och ynkliga så, får se om det blir nåt av dem. Dahliorna flyttar ut för gott kring den tionde…

Nandi
2009-06-11 11:38
#19

Vi satte ut daliorna redan kring den 20 maj och dem växer på riktigt bra i trädgårds landet. Vi bor i zon 2 ( kungälv ) jag har satt ut allt förutom melonen som ska ut i drivbänken kring midsommar då det skabli lite finare väder.

kickboard
2009-06-11 11:46
#20

Nu har jag tömt hela glasrummet på ettåringar och allt är utplanterat. Ingen frostrisk nu, men grått och regnigt. Plantorna tar nog inte illa upp för lite regn bara vinden är svag.

Annons:
[Asta]
2009-06-11 12:58
#21

Fast jag tycker det går så långsamt!! Jag är alldeles för otålig. Jag ser dock att det har börjat hända saker så smått, men vill ju att det ska gå fortare.

OleaViola
2009-06-11 16:52
#22

tycker att det går långsamt jag också  det var mycket roligare när man höll på att plantera och så. inget blommar här än, men jag har mina plantor både på en inglasning och ute balkong……….

kickboard
2009-06-11 17:03
#23

Mina lobelior och petunior blommar, men de andra bidar sin tid. Tomaterna har gått i blom också.

anki1
2009-06-11 17:21
#24

Jag har bara satt 2 sådder i låda och det är Zinnia (förodlat på min balkong) och sommaraster. Jag ska börja sätta ut allt annat som jag har sått i krukor zinnia (som jag sådde på landet) somaraster, jättebalasmin (som jag sådde ut en del direkt på växtplatsen),svartöga, som precis börjat gro och klockmalva som oxå börjat gro. Det var nåt mer, menjag minns inte. Alla dessa sådder har jag haft på landet förutom den zinnia som såddes på min balkong. De fick först stå i ett utrymme med stora fönster men utan värme. vårt "köksutrymme" de första veckorna. Sedan ställde jag alla sådderna på ett bord i trädgården (under ett par björkar med en gammal spetsgardin över. Den senaste veckorna har de stått utan täckning alls få se om jag hinner få ner nåra av dom i jorden. det var stor skillnad på de zinnior som jag sådde hemma och den som jag sådde på landet. Den hemmasådda blev sådd väldigt ytligt i krukan och övertäckt med plast.  medan den jag sådde på landet blev nedpetda någon cm  ijorden "Balkong"sådden grodde mycket snabbare än  den andra och växte mer samt blev väldigt ranglig. Jag satte dom djupare i lådan.

Älska dig själv för den du är

Besök mig gärna påWWW.facebook.se/ankis smycken o textilhantverk

MaMaMade
2009-06-11 19:10
#25

I växthuset frodas det som är satt ner i jorden, har både gurka på G o blommande tomatplantor. Squashen ska ut o den lider, krukorna är för små, näringsbrist o så torkar de ut på en ggn. Har dock inte vågat då vi har haft minusgrader flera nätter under den senaste veckan…o jag som har massvis m "småsnorrar" på G! Nu borde det nog ändå vara "faran över" gällande frost här…känns på luften men har helgen fulltecknad. Vår o sommar borde dygnet vara dubbelt så långt!

Tilda-T
2009-06-21 11:40
#26

I år åkte jag och mina småttingar på världens bakslag natten mellan den 7-8 juni när jag klev upp 4.30 för att gå på jobbet var det

 -2grader ute!!!!!!!

Många, många av mina små gick hädan och finns ej mer.Gråter Sådana här gånger är det tur att man sätter flera tusen plantor så att det finns att ta av.

Det som förvånar mig är att tagetesarna var så känsliga medan tex petuniorna klarade sig hyfsat,dom växte på samma plats.

Det enda man ska ångra är sådant man inte har gjort!

Bjornen
2009-06-21 12:24
#27

Petunia tål normalt ca. 3 minusgrader . Vanlga sammetsblomster (tagetes) fryser vid nollgradigt men liten sammetsblomster klarar en halv grad kallt. Om en växt fryser berorr också på hur hög vattenhalt som finns i plantorna. Fuktiga plantor är alltid känsligare för frost. Riktigt blöta växter kan dock innebära att vattendropparna har energi som gör att de inte fryser vid någon tiondels grad kallt men blir det ännu kallare så blir skadan mycket större.

Även denna natt med markfrost, så i år har det kanske varit 15 frostnätter i juni.

Annons:
Tilda-T
2009-06-21 12:49
#28

Visst har det varit extremt kallt i år? I fjol satt jag alla mina plant i slutet av maj och dom klarade sig då.

Det enda man ska ångra är sådant man inte har gjort!

[Asta]
2009-06-21 14:03
#29

Här har juni varit kallare än det varit på 40 år (åtminstone om man ska tro väderlekstjänsten). Vi har inte haft någon nattfrost i juni, men det har ändå varit kallt och alla plantor har stannat upp i växten. De flesta av mina blomman för dagen har dessutom gått åt.

kickboard
2009-06-21 21:10
#30

Vi har inte haft frost sen den 10 juni, men kallt har det varit och blåsigt dessutom. Allt har stått lite still så nu väntar vi på värmen.

Upp till toppen
Annons: