Annons:
Etikettträdgårdens-byggprojekt
Läst 7734 ggr
Halvdansken
2009-06-06 19:50

Igelkottebo.

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Här är en bild på mitt fina igelkottsbo. Det är byggt av en europapall, som man täcker in med nåt (i mitt fall en presenning) och ställer i en hörna.

Det är byggt enligt konstens alla regler med anvisningar från "pindsvine vennerne" i Danmark.

Undrar om det flyttar in nån?

(Jag har lagt upp kvistar och grus o sånt, så att den fula pallen inte ska synas.)

Hatar cancer och älskar vårlökar.

Annons:
Lill-Kisse
2009-06-06 21:25
#1

Det där var intressant. Hoppas verkligen att det fungerar, för det är så trevligt med igelkottar. För några år sedan hade jag besök av en igelkott på kvällarna, men den har tyvärr försvunnit. Samma sak med alla fina grodor. De är också borta. Nu kan jag få se en enorm snok ligga och sola sig på varma stenar. Då kan man undra om dessa djur inte trivs med att leva på samma plats samtidigt.

Fillifjonkan
2009-06-06 22:40
#2

Vi har 5 igelkottar som kommer varje kväll och vill ha mat. Hoppas dom blir lika tama som dom varit tidigare år.

Jag matar dom med kattmat (torrfoder) och barnvälling, dessutom får dom matrester och bröd som ska slängas. Dom älskar sockerkaka och tunnpankakor:-)

MVH Elis

Branneli
2009-06-07 02:10
#3

Åh, vad spännande !! Det är sällan jag ser igelkottar nu, jämfört mot när jag var liten. Då fanns det massor !!!

ikna
2009-06-07 10:50
#4

Vi har igelkottar som bor i vår trädgård. Förrförra året fick de 3-4 ungar och nu har en av ungarna flyttat bara en bit bort från mamman. Det boet är under en massa tegelstenar som står på små tegelpallar och i utrymmet där under bor han/hon. Mamman bor kvar i sitt bo under friggeboden. Vi ger dem vatten på fat, mat hittar de själv. Framåt hösten brukar vi ge dem lite mat för att de ska få lite hull att klara sig på under vintern. Om vi ser spår efter dem mycket tidigt på vårvintern, brukar vi också ge dem lite innan de hittar mat själva i trädgården.

Igelkottar är duktiga hjälpredor i trädgården! De äter t o m mördarsniglar!

[Asta]
2009-06-07 12:44
#5

Spännande. Själv har jag funderat på att bygga ett enligt den här beskrivningen, men eftersom jag inte sett några igelkottar här så känns det lite dumt.

Halvdansken
2009-06-07 14:55
#6

Om ni har en pall över och vill bygga, så är här en instruktion. Det finns bilder, så man måste inte kunna danska!

Hatar cancer och älskar vårlökar.

Annons:
[Daisy-Moa-Elsa]
2009-06-08 00:55
#7

Såg ett djurprogram om igelkottar som varit skadade och inte kunde återföras ut i hel frihet i naturen så de fick bo i naturen i ett inhägnat område som var ekologisk/ miljövänlig plantering….antagligen just för de mumsar sniglar och annat kryp. Synd man så sällan ser dessa djur å kul att läsa om er som har sån tur

Fillifjonkan
2009-06-08 13:48
#8

Jag har nyss kommit in efter att ha suttit och matat en igelkotte med torrfoder(från katternas matskål). Dom är ju helt underbara dessa små liv, äter från händerna, tycker om att bli kliade bakom öronen och under hakan.

När maten var slut och h*n tyckte vi kelat fördigt sjönk h*n ihop helt platt med benen rätt ut, och somnadeSkrattande

I går kväll när jag som vanligt bar ut deras mat till deras hemsnickrade restaurant var där 4 stycken inne i huset (som egentligen rymmer max 3) jag höll knappt på få ner fatetGladSedan kom ytterligare en som ville in och äta, men det var bara att ställa sig på köFlört

MVH

Elis

Upp till toppen
Annons: