Annons:
Etiketterprydnadsträdbuskarklätterväxter
Läst 10378 ggr
golden-angel
2009-05-27 16:39

rhododendron

Är det någon som vet hur man kan föröka rhododendron?

Går det att göra ens en gång?

Så sugen att försöka.

Annons:
Halvdansken
2009-05-27 17:01
#1

Man kan ta sticklingar, men det är inte helt enkelt.

Det som rekommenderas är avläggare, dvs man tar en lång gren och böjer ner den mot jorden och fäster den så att den stannar där. Man kan gärna skära av lite av barken på den biten som ligger mot jorden. Sen täck över med lite jord, och efter nåt år har den grenen satt nya rötter, och då kan man skära av den från moderplantan och flytta.

Men det är inget som går fort precis…

Hatar cancer och älskar vårlökar.

Bjornen
2009-05-27 19:56
#2

Sticklingar tas som klacksticklingar occh ska sättas i torv med mycket sand i och bör stå i växthus. Jag har själv inte provat och kanske mest för att rådjuren äter upp allt vad rododendron heter..

mara
2009-05-28 13:25
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#3

De finns en hemsida www.rhododendron.se där du kan kolla allt om roddisar eller få tips.

golden-angel
2009-05-28 14:11
#4

Tack så jättemycket !!

JanLindgren
2009-05-31 12:11
#5

Hej!

Många rhododendron är relativt lätta att föröka med sticklingar. Ta inte sticklingarna med klack. Lövfällande rhododendronsticklingar bör tas före midsommar. Vintergröna kan du ta från mitten av augusti till jul. Använd ett medium av hälften torv och hälften perlite. Kan du få tag i IBA så underlättar det rotningen. Sätt sticklingarna i sluten luft, helst med undervärme.

Det ordnas en del små kurser om rhododendronförökning här och var i Sverige. Leta reda på någon så kan du lära dig mera. Jag har en liten varje år, andra söndagen i augusti. Plats: norra Skåne.

MVH

Jan Lindgren

awjungfru57
2009-06-01 01:06
#6

men visst kan man väl dela en planta? Sätta spaden i mitten och gräva upp halva?

Jag behöver flytta min lilla och tänker att jag kan dela den då, det ska väl inte vara några problem?

Annons:
Bjornen
2009-06-01 13:14
#7

En planta som har tydligt olika delar kan delas men en bara stor planta kan vara svårare. Då är det bättre att ta bort en liten del av plantan med rötter och sätta i kruka.

JanLindgren
2009-06-01 21:12
#8

Hej!

Normalt går det inte att dela Rhododendron men ibland kan man ha tur. Jag skulle inte chansa med mina plantor. Ta en avläggare om du vill ha en enstaka ny planta. Rhododendron är en buske så en spade går inte tvärs igenom en planta. En motorsåg är nog ett bättre alternativ.

MVH

Jan Lindgren

awjungfru57
2009-06-03 00:47
#9

hmm, motorsåg, låter lifsafarlit… Jag tror jag flyttar min som den är, utan åverkan.

Jag har sett att det bryter nya knoppar på en gren, fantastiskt! Klippte av en gren som var i vägen, det blev en trist stump kvar, där har nu flera små skott börjat spira. Kul!

Halvdansken
2009-06-06 18:31
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#10

Här är ett par bilder på vår stora, som är den där vanliga sorten.

Hatar cancer och älskar vårlökar.

Halvdansken
2009-06-06 18:32
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#11

En till, samman med björkanrna.

Hatar cancer och älskar vårlökar.

Upp till toppen
Annons: