Skriv ett nytt inlägg! Aktuellt just nu (3) Senaste inläggen

Aktiviteter och evenemang Annat som lever Byta-sälja-köpa - plantor och annat Fruktträd, bärbuskar och bärväxter Fröer och frösådder Gräsmattor, grovplanering och gödsling. Krukväxter orkidéer Krukväxter, utomhus och inomhus Pelargoner och speciella krukväxter Kulturväxternas historia Köksväxter, kryddor och läkeörter Lökar och knölväxter Vilda växter och ogräs Ohyra, skadedjur och sjukdomar Parker, plantskolor och evenemang Prydnadsträd, -buskar och klätterväxter Rabatter, perenner och annueller Rosor Sajten Trädgårdens byggprojekt Trädgårdsarbete i största allmänhet Trädgårdsböcker och -kurser Trädgårdsdesign, -trender och -prylar Trädgårdsmaskiner och -redskap Vatten i trädgården och vattenväxter Växthus, uterum och vinterträdgård Vad är det? Övrigt utan anknytning till trädgård
Rabatter, perenner och annueller

Känner någon igen denna?

2009-05-25 15:50 #0 av: ESJE

För flera år sedan köpte jag en underbart söt växt i en handelsträdgård. Jag har den på min balkong och den kommer tacksamt tillbaka varje år. Den sprider sig lätt till andra krukor. Den växer grunt och är lätt att flytta.
Tyvärr har jag tappat namnet på den, någon som vet?

Kan varmt rekommendera denna växt som säkert även trivs utmärkt på murar och stenpartier.

Anmäl
2009-05-25 16:10 #1 av: poja

Jag har något som liknar din, som jag kallar Lunaria. Den är en suverän marktäckare om det nu är samma.

Anmäl
2009-05-25 19:50 #2 av: Bjornen

Det är en murreva och troligen den vanliga (Cymbalaria muralis) med normalt rosalila blommor. Den större murrevan odlas också men jag kan inte bedöma om det är  den eller den vanliga på bilden. De är i stort sett likadan förutom storlek på blommor och blad.

Anmäl
2009-05-25 20:50 #3 av: ESJE

#2 Den här varianten har har små blommor ca 1 cm, helt vita med gul mitt.

Anmäl
2009-05-25 20:58 #4 av: Bjornen

Det är en vitblommande variant av murreva, som inte är så ovanlig men den ljust rosalila är något vanligare.

Anmäl
2009-05-25 21:01 #5 av: Maria

Åh, precis en sådan rosalila har jag. 

Fick några revor av svärmor och den kommer år från år.

Lätt att föröka i trädgården också. Bara riva lite och halvt om halvt täcka med jord så vips...Glad

/Maria

Anmäl
2009-05-25 21:06 #6 av: Bjornen

Den brukar ofta minska under vintern men det finns alltid någon del kvar särskilt kring stenar som växer ut under sommaren.

Anmäl
2009-05-26 00:05 #7 av: Branneli

Jag visste inte att den fanns i fler färger, kul !! Vore kul att blanda den lila med vit. Med andra ord...ut på jakt Tungan ute

Anmäl

Det finns en till kommentar till den här diskussionen. Den är bara synlig för medlemmar på iFokus. För att läsa kommentaren, logga in eller registrera dig på iFokus.