Annons:
Etikettrosor
Läst 50680 ggr
missempty
6/24/09, 3:23 PM

Larver på rosen!

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Snälla hjälp mig - jag har fått massa larver på min fina ros! Gråter

Såhär ser de ut:

Nu undrar jag - VAD är det för larver och hur blir jag av med dem?! De döar min ros, för anledningen till att jag upptäckte dem var att jag hittade en död kvist, började då undersöka saken närmare. Bestämde mig för att klippa av hela den delen av rosen som var totalt sönderäten… men jag upptäckte att även min sommarslöja som står bredvid är uppäten till minst hälften, kan det vara samma larver där?!

Hjälp mig… jag är förtvivlad!

Annons:
missempty
6/24/09, 3:27 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#1

Lägger även in en stor bild på hela kvisten jag klippte bort, så ni får se att det finns massa larver där och vilken skada de gjort… Rynkar på näsan

missempty
6/24/09, 3:29 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#2

Min underbart fina ros, som precis börjar blomma dessutom… åh, jag är verkligen ledsen nu!

Åsa S
6/24/09, 3:48 PM
#3

Rosenbladstekel (det finns flera olika bladsteklar som äter på rosor)  ser det ut som och den äter bara på Rosor, och har du bara en ros är det väl inga problem jag hade den vitgördlade rosenbladstekeln ett år på många Rosor och jag bekämpade dem genom att klämma sönder dem och sedan dess har jag aldrig fått påhälsning av några nya.

Steklar brukar inte funka så bra att spruta med medel på det går snabbare att mosa dem för hand, om man tycker det är äckligt kan man ex. införskaffa ett par rejäla diskhandskar.

missempty
6/24/09, 6:53 PM
#4

Urk bläh… måste jag verkligen ge mig på dem själv?! BLÄÄÄ… jag kan mosa sniglar men aldrig för hand, jag kan plocka fästingar på hunden men jag dödar dem inte för hand, men usch… måste väl ge mig på dem om jag vill rädda rosen (ja, jag har bara en ros… än så länge).

Tack för ditt svar Åsa S!

grinar
6/25/09, 9:46 AM
#5

Plocka    bort  larverna du kan se och spruta sedan plantan med såpvatten.

Bjornen
6/25/09, 10:09 AM
#6

Angrepp av olika larver fungerar inte sprutning med såpvatten eftersom hela larven måste täckas av såplösningen. Plocka larver och lägg dem i en hink med såplösning eller annat ytspänningsförstörande medel, då drunknar larverna.

Endast medel som innehåller Pyretrum dödar larverna. Pyretrum är numera syntetiskt tillverkade men ursprungligen var det framställt av en prästkragsart från Nordafrika av samma släkte som vår rosenkrage. Ett giftigt medel men är ändå skonsamt mot naturen i övrigt och fungerar bara som kontaktgift. Jag förordar plockning och sedan larverna är plockade behövs inget annat och en sprutning med såolösning därefter är helt onödigt. Om larverna blir kvar utvecklas en fjärlsliknande insekt som kanske övervintrar i trädgården och lägger nya ägg nästa år. Efter en första plockning av larv bör man se efter igen några gånger för att utesluta nya angrepp.

Annons:
missempty
6/25/09, 11:51 AM
#7

Men BLÄH! Ok, då får jag ge mig på larverna idag, trots att jag tycker det är JÄTTEäckligt! Skrikandes

pamina
6/29/09, 1:05 AM
#8

Min erfarenhet är också att det är plocka för hand som gäller. Inte ens Pyretrum tyckte jag gav någon vidare effekt. Har du bara en ros så är det görligt. Hos mig brukade det komma en andra omgång med larver några veckor efter den första omgången, inte fullt lika många men i alla fall nog för att göra skada; så håll lite koll på rosen under sommaren. Lycka till!

Upp till toppen
Annons: