Annons:
Etiketterväxthusuterumvinterträdgård
Läst 4681 ggr
sara-maria
2009-06-06 23:11

växthusbygge

Hej!

Vi ska bygga ett växthus. Jag vore tacksam för goda råd, då detta är vårt första växthus och vi har noll erfarenhet.

Hur som helst, vi hade tänkt att dra in golvvärme (vatten), mura upp en sockel (60cm hög), ställa gamla fönster på sockeln (140 cm höga). Växthuset blir ca:15m2

Hur funkar det med odlingbäddar på golvvärme, och hur höga bör dom isf minst vara?

Vilket tak rekomenderar ni?

Vi bor i Jämtland.

Annons:
Halvdansken
2009-06-07 23:07
#1

Tyvärr kan jag inte hjälpa dig, däremot är jag intresserad av svaren.

Jag vill också ha ett växthus, och blir mer och mer intresserad av samma variant som dig - den som jag kallar den engelska stilen, pga att jag sett sådana i reportage från engelska trädgårdar. De är mycket charmigare än de fabiksgjorda "glas överallt" typen.

Jag skulle rekommendera att du la in din fråga på Hemmet i Fokus också, de är bra på att bygga därinne.

Hatar cancer och älskar vårlökar.

SusanneStromstedt
2009-07-26 12:53
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#2

Jag har köpt ett helt vanlig växthus med helautomatiska fönster, mitt allra första växthus, och jag njuter av varje sekund där inne Glad

Först grävde vi så vi är säkra på att ingen frost blir i marken, ca 1 meter djupt, därefter fyllde vi på med grovt singel, och satte stora  murstenar som grundram innan vi började bygga på det. Nu har vi ett växthus som är högt i tak och känns oerhört med space …Vi älskar vårt växthus!

Luccy
2009-07-28 23:43
#3

Jag har byggt ett varmväxthus, grävde ner 60 cm, fyllde med singel, la sedan stengolv utan värme. Murade en mur ca 60 cm ovan markyta o lika lång neråt. Byggde med beg dubbla fönster, så klart ommålade, tog ett kanalplasttak till det.

Det höll vämen rätt bra då det var byggt mot en vägg till huset, alltså typ ett halvt växthus. På vintern räckte det oftast med typ frostvakt, sen kunde jag förvara pelargoner, fuchsior o dyl.

Upp till toppen
Annons: