Annons:
Etikettrosor
Läst 7490 ggr
Gunpowdersmoke
6/25/09, 11:40 PM

Myrattack

Nu när vår vackra ros som står i våran rabatt får myror på sig och jag vet inte hur jag ska få bort dem. Jag är en nybörjare i trädgården, förut innan mina föräldrars skilsmässa var det min mamma som skötte den men nu när hon flytta ifrån huset så "ärvde" jag den.

Jag tror det är en Etude eller Amadeus den har stora, mörkrosa blommor så jag tror det är en Etude men på lappen som fanns med när vi köpte den stod det Amadeus eller Augstus(lappen är för långe sen så bleknad att man kan inte läsa vad det står längre). Det är en klätterros och verkar bli rätt hög för hitills är den gott och väl 1,2 meter hög. Och den växer bara mer och mer.

Så är det någon som har tips eller råd hur man blir av med myror eller larver(bra att veta det med om jag skulle drabbas) från Rosor utan att behöva skada blomman med?

Annons:
Åsa S
6/26/09, 12:04 AM
#1

Myror gör ingen skada på Rosor, jag gissar att du har bladlöss på rosen, myror brukar mjölka bladlöss på söt honungsdagg. Man kan säga att myrorna är bönder och bladlössen är kossor.

Själv klämmer jag bara det värsta och mosar larver för hand, jag vill inte använda medel som gifter, såpa och dylikt för de ser inte skillnad på de skadliga insekterna och de nyttiga, så börjar man spruta får man fortsätta spruta. Sprutar man inte utan tar bort det värsta för hand i början av att man kan spara dem, så tar de snart över bekämpningen. +En trädgård blir aldrig helt insektsfri utan man får alltid leva med en del angripare.

Bjornen
6/26/09, 12:05 AM
#2

Troligen har rosen löss som myrorna är intresserad av. Normalt gör inte myror någon skada på växter.

Upp till toppen
Annons: