Annons:
Etikettträdgårdsarbete-i-största-allmänhet
Läst 3958 ggr
eraaena
5/29/09, 7:36 PM

avenbok

hej!

jag har precis planterat en avenbok häck.plantorna har tagit sig väldigt olika.

Hur vet jag om de tar sig eller inte?hur länge efter planteringen visar det sig?

Mvh//Ann-Charlotte

Annons:
Heart
5/29/09, 11:36 PM
#1

Hej!

Jag har planterat avenbok vid några olika tillfällen. Vid ett ställe satte jag två stycken som skulle bli som pelare. Den ena av dem kommer lite senare, vilket är jättekonstigt eftersom det är samma växt. När vi för tre år sedan köpte till en annan häck så verkade en planta liten och den såg ut som om den skulle dö, vi planterade den i alla fall och nu är den och häcken jättefin. Så min erfarenhet av avenbok är att de verkar komma även om de ser lite ledsna ut i början. Det är verkligen en jättefin växt.

Bjornen
5/30/09, 12:03 AM
#2

Barrotade plantor ger ojämn start och etablering. Krukodlad ger jämnare etablering men är dyrare.

Halvdansken
5/30/09, 2:27 PM
#3

Björnen, vad är egentligen barrotade? Har de växt på nåt speciellt sätt?

Jag har köpt barrotade Rosor, och de är billigare, men man kan bara få tag i dem typ oktober-april.

Hatar cancer och älskar vårlökar.

Bjornen
5/30/09, 6:20 PM
#4

Många växter tas upp barrotade och sedan krukas in. Barrotade växter är ofta starkare och större eftersom de är svårare att kruka in. De tas upp under oktober-december och kyllagras vid nollgradig temperatur tills de säljs eller krukas in. Normalt finns barrotade plantor tillgängliga fram till midsommar i grossistledet beroende på efterfrågan.

Numera finns olika buskar och träd som bara levat i krukor och får större krukor undan för undan.

Så gott som alla okulerade Rosor har varit barrotade en gång.

Halvdansken
5/31/09, 2:43 PM
#5

Jo, men hur växer de? Om de inte har jord och en kruka? Eller tar man upp dem och spolar bort jorden?

Hatar cancer och älskar vårlökar.

Bjornen
6/1/09, 1:38 PM
#6

Om de inte är krukodlade så växer de på friland och omplanteras kanske varannat år tills de säljs. Normalt är ju de flesta växter sålda som något enstaka år. Alla fröplantor och sticklingar sås eller sätts i växthus och planteras sedan ut på friland för att växa. En del odlas numera bara i kruka och kyllagras i kruka.

Frilandsodlade träd och buskar tas upp med maskin på senhösten och lagras i kyl under vintern. Man sköljer inte av jorden utan de får ha lite jord kvar som håller fukten. Troligen ruskar man av jorden så att de lättare kan packas men man sköljer dem inte.

Annons:
Upp till toppen
Annons: