Annons:
Etikettträdgårdsarbete-i-största-allmänhet
Läst 4654 ggr
sissie
2009-06-12 19:08

Perfekta handskar för trädgårdsarbete

Jag har haft problem med att hitta bra handskar för att tex kunna plocka bort nässlor. Det går ofta bra en stund men sen tränger nässelgiftet igenom.

Men nu är det stopp med det. Hittade på Woody ett par superhandskar. De är gjorda får livsmedelsindustrin och för tex laboratorium. De ska skydda mot stick och skär. Så jag köpte två par och testade.

De var toppen!

Pris? bara 26:- paret.Skrattande

Nystartad sajt om jänkare! CoolWrooom!

Amerikanska Bilar

Pontiacsgirls blogg

Annons:
Lill-Kisse
2009-06-12 21:54
#1

Vad är Woody för nåt? Var finns det?

Själv botaniserar jag på Claes Olssons ibland och hittar handskar, som passar för olika ändamål. Sådana som är belagda med plast eller annat gummiliknande material över fingrar och handflata är bra för enkelt trädgårdsarbete. För tyngre jobb och djupdykning i rosenhäcken duger bara grova arbetshandskar av läder. Man kan till och med hitta smäckra handskar för arbete med trä när man ska snickra något fint.

sissie
2009-06-12 21:58
#2

Woody bygghandel. Finns från söder till norr. Enligt deras reklam i alla fall. Woody har en bäver i snickarbyxor som symbol. Den borde du ha sett.

Nystartad sajt om jänkare! CoolWrooom!

Amerikanska Bilar

Pontiacsgirls blogg

Halvdansken
2009-06-12 22:13
#3

Jag har också problem med det. De flesta handskar verkar var gjora till karlar, de ar för stora till mig. Eller så har de skinn på insidan, som blir helt stelt och märkligt. Eller så kostar de en förmögenhet.

Hatar cancer och älskar vårlökar.

sissie
2009-06-12 22:17
#4

De här är mer som diskhandskar i utseende men inte lika svettiga, och storlek 7 satt tajt på mig. 8 passade bra. Blåa i färgen, betydligt längre skaft än vanliga trädgårdshandskar.

Nystartad sajt om jänkare! CoolWrooom!

Amerikanska Bilar

Pontiacsgirls blogg

Bjornen
2009-06-12 23:17
#5

Handskar använder jag nästan utan ibland vid hantering av nässlor och Rosor. Att nässlor "bränner" beror på att det är kistelceller som går sönder och du skär dig. Jfr en glödlampa som gått sönder.

Halvdansken
2009-06-12 23:20
#6

Men så har du inte långa naglar heller björnen…Flört

Hatar cancer och älskar vårlökar.

Annons:
flowergirl
2009-06-12 23:26
#7

# sissie Tack för tipset!!det skall jag genast kolla upp,Skrattande

Bjornen
2009-06-12 23:49
#8

Långa naglar ska man inte ha utan de är till för att slitas vart efter de växer. Man får heller inga gröna fingrar om man använder handskar.

sissie
2009-06-12 23:59
#9

Jag tänker använda handskar i alla fall. Avskyr att sticka mig på tistlar och nässlor. Och dessa var de bästa jag kunnat hitta. Det finns säkert mssor med andra handskar också.

Nystartad sajt om jänkare! CoolWrooom!

Amerikanska Bilar

Pontiacsgirls blogg

Halvdansken
2009-06-13 00:00
#10

#8. ja, ja…. jag vill ha snygga fingrar, men jag håller med om att det är svårare på sommaren.

Hatar cancer och älskar vårlökar.

Lill-Kisse
2009-06-13 13:36
#11

Visst är det lätt hänt att handskarna åker av, särskilt de klumpiga i läder, för att det är enklare att göra vissa saker med bara fingar. Tyvärr kan man råka ut för värre saker än småsår. Det tycks finnas något i jorden, som kan ge en ruskig inflammation. Jag har suttit på akuten med ett finger svullet som en frukostkorv. Det var inte kul.  

Nog bör man skydda händerna med bra handskar, rengöra sig ordentligt och smörja in nagelbanden efter en dag i trädgården.

sissie
2009-06-13 13:43
#12

Ett annat tips på handskar. Det är inte roligt att jobba med blöta handskar. Jag brukar ta sådana där latexhandskar som man kan köpa på apoteket och sätta på mig sådana inuti trädgårdshandskarna. Skyddar mot väta i alla fall. Borde även skydda mot inflamationer också.

Nystartad sajt om jänkare! CoolWrooom!

Amerikanska Bilar

Pontiacsgirls blogg

flowergirl
2009-06-14 00:46
#13

#12 du e allt bra klurig du, hi hi kram flowergirl Flört

Annons:
sissie
2009-06-14 01:28
#14

Man har ju provat en del. Och det som är possitivt vill man ju dela med andra.Glad

Nystartad sajt om jänkare! CoolWrooom!

Amerikanska Bilar

Pontiacsgirls blogg

moondancer
2009-06-14 02:28
#15

Handskar används bara till nässlor och vissa av våra rosbuskar. Annars samlar man på sig massa skräp på fingrar och under naglar. Mysigt!!

Jag brukar använda dom vanliga trädgårds/arbetshandskarna man kan köpa lite överallt, dom fungerar bra. Funderar på om man kan använda svetshandskarna man har när man tränar, dom är tjocka och bra.

//Olle
Sajtvärd för svensknatur.ifokus, miljö.ifokus och studier.ifokus

helisa
2009-06-14 15:10
#16

Handskar är ju ett måste när man tampas med nässlor och annat otyg med taggar, men annars är jag ofta utan då jag tycker att jag inte riktigt känner det jag ta i.

MaMaMade
2009-06-14 15:43
#17

Jag har äntligen hittat ett par handskar som jag känner att jag kan jobba med. Har aldrig velat ha då jag vill ha "fullkontakt" vid ogräsrensning, utskolning etc men nu hittade jag ett par smidiga, tighta handskar, belagda m gummi (?). Vet ej namn bara att Guben sa att de var dyra. Glad

Jag har problem m atopiska eksem o tål inte att vara fuktig om händerna/tvätta mig ofta. Blir jättetorr, får sprickor, det svider o jag kan få utslag…så för mig var det ett lyft att få börja anv handskar.

anki1
2009-06-14 17:03
#18

Jag har 2 st som jag trivs med, det ena är ifrån Swehand, och de har bomullsöversida och skinn på handflatan samt om tummen. Och så har jag 1 par ifrån ejendals. de har ovansida av någon polyester och ett smidigt skinn på handlflatan. Dessa har jag när jag rensar ogräs, de pallar för nässlor och tistlar, men vill jag hålla på med rosorna, funkar de andra paret bättre, för de har ett tjockare skinn. Jag har väldigt små händer storlek 6 i handskar, så jag har haft svårt att hitta trädgårdshansdkar som fungerar för mig. Men dessa gör det. Nackdelen är att de inte har så långa skaft. Om de blivit blöta blir de lite stela, men de mjuknar efter ett tag när jag jobbat lite med dom.

Älska dig själv för den du är

Besök mig gärna påWWW.facebook.se/ankis smycken o textilhantverk

[markbyggaren]
2009-06-15 20:38
#19

Är det någon som känner till något bra märke för slitstarka sommarhandskar? Dom vi köper på jobbet håller ju nästan aldrig i en vecka, när man jobbar med sten.

Upp till toppen
Annons: