Annons:
Etiketterrabatterperennerannueller
Läst 6272 ggr
vickav
2009-06-24 22:13

Vad är det för växt?

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Vi har en rabatt med myskmadra. Förra året tittade några plantor fram som liknade myskmadra. Jag trodde att det kanske var unga plantor som skulle se annorlunda ut när de växte till sig men så blev det inte.

Vad är det för växt egentligen? Ogräs?

Annons:
vickav
2009-06-28 22:32
#1

Ingen som vet?

Då tar jag nog bort dom imorgon.

Bjornen
2009-06-28 23:30
#2

Mest troligt att det är stormåra eller möjligen myskmåra,. Bilderna är inte tydliga nog för att avgöra och det finns också flera andra måra-arter som är tänkbara.

[peter54]
2009-06-29 01:48
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#3

Jag har mycket såna här blålila blommor som växer runt slambrunnslocket och i närheten av det. Jag har ingen aning om vad det är för växt.

När jag bodde i Rönninge fanns där ett bredbladigt gräs som kallade snigelgräs och påstods vara något som Sten Bergman fört med sig hem från någon av sina resor till paradisfåglarnas land i Sydamerika.

Bladen på denna blomma liknar snigelgräsets blad mycket, men när jag såg denna växt blomma tvivlar jag på att det kan vara samma.

ESJE
2009-06-29 01:57
#4

Jag tycker att #3 ser ut att vara Toppklocka Campanula glomerata. Vacker blomma inte helt ovanlig som snittblomma i blomsterhandeln.

Bjornen
2009-06-29 07:44
#5

Bild 3 visar normalformen av toppklocka som är en gammal odlad växt som ibland har sluppit lös från trädgårdarna.

Upp till toppen
Annons: