Skriv ett nytt inlägg! Aktuellt just nu (3) Senaste inläggen

Aktiviteter och evenemang Annat som lever Byta-sälja-köpa - plantor och annat Fruktträd, bärbuskar och bärväxter Fröer och frösådder Gräsmattor, grovplanering och gödsling. Krukväxter orkidéer Krukväxter, utomhus och inomhus Pelargoner och speciella krukväxter Kulturväxternas historia Köksväxter, kryddor och läkeörter Lökar och knölväxter Vilda växter och ogräs Ohyra, skadedjur och sjukdomar Parker, plantskolor och evenemang Prydnadsträd, -buskar och klätterväxter Rabatter, perenner och annueller Rosor Sajten Trädgårdens byggprojekt Trädgårdsarbete i största allmänhet Trädgårdsböcker och -kurser Trädgårdsdesign, -trender och -prylar Trädgårdsmaskiner och -redskap Vatten i trädgården och vattenväxter Växthus, uterum och vinterträdgård Vad är det? Övrigt utan anknytning till trädgård
Rabatter, perenner och annueller

Vad är det för växt?

2009-06-24 22:13 #0 av: vickav

Vi har en rabatt med myskmadra. Förra året tittade några plantor fram som liknade myskmadra. Jag trodde att det kanske var unga plantor som skulle se annorlunda ut när de växte till sig men så blev det inte.

Vad är det för växt egentligen? Ogräs?

Anmäl
2009-06-28 22:32 #1 av: vickav

Ingen som vet?

Då tar jag nog bort dom imorgon.

Anmäl
2009-06-28 23:30 #2 av: Bjornen

Mest troligt att det är stormåra eller möjligen myskmåra,. Bilderna är inte tydliga nog för att avgöra och det finns också flera andra måra-arter som är tänkbara. 

Anmäl
2009-06-29 01:48 #3 av: [peter54]

Jag har mycket såna här blålila blommor som växer runt slambrunnslocket och i närheten av det. Jag har ingen aning om vad det är för växt.

När jag bodde i Rönninge fanns där ett bredbladigt gräs som kallade snigelgräs och påstods vara något som Sten Bergman fört med sig hem från någon av sina resor till paradisfåglarnas land i Sydamerika.

Bladen på denna blomma liknar snigelgräsets blad mycket, men när jag såg denna växt blomma tvivlar jag på att det kan vara samma.

Medarbetare på Reptiler iFokus

Anmäl
2009-06-29 01:57 #4 av: ESJE

Jag tycker att #3 ser ut att vara Toppklocka Campanula glomerata. Vacker blomma inte helt ovanlig som snittblomma i blomsterhandeln.

Anmäl
2009-06-29 07:44 #5 av: Bjornen

Bild 3 visar normalformen av toppklocka som är en gammal odlad växt som ibland har sluppit lös från trädgårdarna.

Anmäl

Bli medlem på iFokus

För att kunna delta i diskussionen måste du bli medlem på iFokus. Det går snabbt, enkelt, och kostar ingenting. Medlemskapet ger dig tillgång till över 300 sajter.