Annons:
Etiketterköksväxterkryddorläkeörter
Läst 16085 ggr
Ahnna
6/16/09, 2:10 PM

Kupa potatis

Jag har satt potatis för första gången och känner mig lite vilse. Bladen har kommit upp 8-10 cm nu och nån sa att man ska kupa dem då. Jag fattar att det betyder att man ska lägga jord runt/på dem, men ska man verkligen täcka hela? Ska inget grönt synas?

Sajtvärd för Medeltiden iFokus

Medarbetare på Galopp iFokus

www.stuteriprecious.se

Annons:
Bjornen
6/16/09, 2:30 PM
#1

Kupning görs ju lämpligen med åder eller hacka för att bl.a. minska risken för gröna potatisar. Det gör inget om allt eller nästan all grönmassa göms det kommer att växa ändå.

kickboard
6/16/09, 3:15 PM
#2

Du behöver alltså inte täcka den gröna blasten, utan avsikten ar ju att fylla på jord så att potatisknölarna har rum att växa utan att bli gröna.

grinar
6/16/09, 4:44 PM
#3

Dra upp jord mot plantan , du behöver inte täcka det gröna. Om du dra upp jord ett par gånger under de första veckorna.

Ahnna
6/16/09, 11:08 PM
#4

Okej, tack för svaren! Glad

Sajtvärd för Medeltiden iFokus

Medarbetare på Galopp iFokus

www.stuteriprecious.se

[Asta]
6/17/09, 12:14 AM
#5

Jamie Oliver visade i något program att han kupade och kupade sin potatis så att högarna blev rejält höga. På så vis fick han ännu mera potatis.

helisa
6/17/09, 1:05 AM
#6

Jag täcker mina fåror efter plantering med en omgång gräsklipp, det funkar super då man både behåller lite fukt i jorden samtidigt som man täcker potatisen och hindrar lite ogräs från att växa

Annons:
Ahnna
6/17/09, 3:04 AM
#7

Tror ni nässelvatten funkar som extra gödning?

Sajtvärd för Medeltiden iFokus

Medarbetare på Galopp iFokus

www.stuteriprecious.se

Bjornen
6/17/09, 9:01 AM
#8

Potatis ska inte gödslas för mycket, det påverkar smaken.

Upp till toppen
Annons: