Skriv ett nytt inlägg! Aktuellt just nu (3) Senaste inläggen

Aktiviteter och evenemang Annat som lever Byta-sälja-köpa - plantor och annat Fruktträd, bärbuskar och bärväxter Fröer och frösådder Gräsmattor, grovplanering och gödsling. Krukväxter orkidéer Krukväxter, utomhus och inomhus Pelargoner och speciella krukväxter Kulturväxternas historia Köksväxter, kryddor och läkeörter Lökar och knölväxter Vilda växter och ogräs Ohyra, skadedjur och sjukdomar Parker, plantskolor och evenemang Prydnadsträd, -buskar och klätterväxter Rabatter, perenner och annueller Rosor Sajten Trädgårdens byggprojekt Trädgårdsarbete i största allmänhet Trädgårdsböcker och -kurser Trädgårdsdesign, -trender och -prylar Trädgårdsmaskiner och -redskap Vatten i trädgården och vattenväxter Växthus, uterum och vinterträdgård Vad är det? Övrigt utan anknytning till trädgård
Köksväxter, kryddor och läkeörter

Kupa potatis

2009-06-16 14:10 #0 av: Ahnna

Jag har satt potatis för första gången och känner mig lite vilse. Bladen har kommit upp 8-10 cm nu och nån sa att man ska kupa dem då. Jag fattar att det betyder att man ska lägga jord runt/på dem, men ska man verkligen täcka hela? Ska inget grönt synas?

Sajtvärd för Medeltiden iFokus

Medarbetare på Galopp iFokus

www.stuteriprecious.se

Anmäl
2009-06-16 14:30 #1 av: Bjornen

Kupning görs ju lämpligen med åder eller hacka för att bl.a. minska risken för gröna potatisar. Det gör inget om allt eller nästan all grönmassa göms det kommer att växa ändå.

Anmäl
2009-06-16 15:15 #2 av: kickboard

Du behöver alltså inte täcka den gröna blasten, utan avsikten ar ju att fylla på jord så att potatisknölarna har rum att växa utan att bli gröna.

Anmäl
2009-06-16 16:44 #3 av: grinar

Dra upp jord mot plantan , du behöver inte täcka det gröna. Om du dra upp jord ett par gånger under de första veckorna.

Anmäl
2009-06-16 23:08 #4 av: Ahnna

Okej, tack för svaren! Glad

www.stuteriprecious.se

Anmäl
2009-06-17 00:14 #5 av: [Asta]

Jamie Oliver visade i något program att han kupade och kupade sin potatis så att högarna blev rejält höga. På så vis fick han ännu mera potatis.

Anmäl
2009-06-17 01:05 #6 av: helisa

Jag täcker mina fåror efter plantering med en omgång gräsklipp, det funkar super då man både behåller lite fukt i jorden samtidigt som man täcker potatisen och hindrar lite ogräs från att växa

Anmäl
2009-06-17 03:04 #7 av: Ahnna

Tror ni nässelvatten funkar som extra gödning?

www.stuteriprecious.se

Anmäl

Det finns en till kommentar till den här diskussionen. Den är bara synlig för medlemmar på iFokus. För att läsa kommentaren, logga in eller registrera dig på iFokus.