Annons:
Etiketterrabatterperennerannueller
Läst 4856 ggr
Joline
2009-06-15 21:56

Afrikas blå lilja

Min blå (och vita) lilja har kommit upp och jag undrar hur den vill ha det nu ang

sol/skugga

jord och gödning

kruka el rabatt

Annons:
Bjornen
2009-06-15 22:16
#1

Afrikas blå lilja (Agapanthus) är ju en lökväxt som inte tål frost och gillar sol och värme. Det är ju enklare att ta in dem om de står i ganska stora krukor och dessutom blir det varmare i krukor.

Branneli
2009-06-15 22:50
#2

Jag har 2 krukor på altanen & en kruka ute på stenplattorna. Båda växer sååå fint…..Jag hade en kruka i solen mest hela dagen, men flyttade till en plats där det är halva dagen sol/skugga. Blev gula blad förut, mår bättre nu !!

flaxss
2009-06-15 22:54
#3

jag har mina agapanthusar på friland, planterade den första 2006.redan efter första vintern blev dom dubbelt så stora och hade jätte många knoppar.

nu har jag flera olika arter och namnsorter på friland.den enda jag har i kruka är min brokbladiga.

men bor man inte milt så odlar man dom i krukor, man tar ut dom när det är ca +10c (ta in vid nattfrost) placera dom varmt och så soligt det går. sedan under tillväxten vill dom ha mycket vatten och normaldos näring. dom gillar näringsrik men lucker och luftigjord. sedan innan frosten kommer på hösten så tar man in dom och övervintrar dom svalt och torrt ca +1c +10c.

Joline
2009-06-16 17:32
#4

Tack så mycket för era svar allihop!

Upp till toppen
Annons: