Annons:
Etikettträdgårdsarbete-i-största-allmänhet
Läst 3003 ggr
[bejan]
6/28/09, 1:00 AM

pioner och humlor

Kan humlornas intensiva besök i mina pioner förändra blommornas utseende genom pollinering? Jag har tre pioner av samma sort som blommar överdådigt och humlorna slåss i blommorna. Dom har sett likadana ut i 6-7 år men nu har en av pionerna ett par annorlunda blommor. Jättefina även dom och väldigt kul tycker jag när blommorna förändras. Ska söka fram bilder på de "gamla" blommorna och ta en bild på de "nya" Jag har även andra pioner på tomten

Annons:
Bjornen
6/28/09, 2:16 AM
#1

Pollineringen har ingen betydelse för hur moderplantans utseende är eller blir utan det är bara avkomman som kan ändras. Mutationer kan förändra blommorna och möjligen även andra yttre betingelser som temperatur , pH-värde och näringstillstånd.

[bejan]
6/30/09, 4:45 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#2

Tänkte bara visa pionen som fått annorlunda blommor  

MÅNGA BILDER BLIR DET

Så här ser den ut egentligen

[bejan]
6/30/09, 4:46 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#3

Så en bild på humlornas favoritställe

[bejan]
6/30/09, 4:47 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#4

Dessa blommor avviker i storlek, färg och utseende på bladen

[bejan]
6/30/09, 4:48 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#5

Ytterligare en bild

[bejan]
6/30/09, 4:50 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#6

och så den sista.

Annons:
Bjornen
7/1/09, 9:56 AM
#7

Det är möjligt att en del av plantan har muterat och återkommer samma förändring flera år har du fått en ny sort som utvecklats. Den delen kan delas av och kan uppförökas. Genom speciella miljöpåverkan kan det också vara en tillfällig förändring eller en instabil mutation som kan återgå till det ursprungliga utseendet.

[bejan]
7/1/09, 2:21 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#8

Tack Björn Jag ska följa just denna pion lite extra så får vi se vad som händer. Nu till ????? Vad heter den

Kan det vara en Catherine Fonteyn eller en Festiva Maxima. Dom är ju rätt lika och jag har inte lärt mej var och hur jag ska hitta olikheterna. Jag försöker följa dom från knopp till överblommad för att hitta olikheterna.

Visar här en närbild på en helt utslagen

Upp till toppen
Annons: