Skriv ett nytt inlägg! Aktuellt just nu (3) Senaste inläggen

Aktiviteter och evenemang Annat som lever Byta-sälja-köpa - plantor och annat Fruktträd, bärbuskar och bärväxter Fröer och frösådder Gräsmattor, grovplanering och gödsling. Krukväxter orkidéer Krukväxter, utomhus och inomhus Pelargoner och speciella krukväxter Kulturväxternas historia Köksväxter, kryddor och läkeörter Lökar och knölväxter Vilda växter och ogräs Ohyra, skadedjur och sjukdomar Parker, plantskolor och evenemang Prydnadsträd, -buskar och klätterväxter Rabatter, perenner och annueller Rosor Sajten Trädgårdens byggprojekt Trädgårdsarbete i största allmänhet Trädgårdsböcker och -kurser Trädgårdsdesign, -trender och -prylar Trädgårdsmaskiner och -redskap Vatten i trädgården och vattenväxter Växthus, uterum och vinterträdgård Vad är det? Övrigt utan anknytning till trädgård
Trädgårdsarbete i största allmänhet

pioner och humlor

2009-06-28 01:00 #0 av: [bejan]

Kan humlornas intensiva besök i mina pioner förändra blommornas utseende genom pollinering? Jag har tre pioner av samma sort som blommar överdådigt och humlorna slåss i blommorna. Dom har sett likadana ut i 6-7 år men nu har en av pionerna ett par annorlunda blommor. Jättefina även dom och väldigt kul tycker jag när blommorna förändras. Ska söka fram bilder på de "gamla" blommorna och ta en bild på de "nya" Jag har även andra pioner på tomten

Anmäl
2009-06-28 02:16 #1 av: Bjornen

Pollineringen har ingen betydelse för hur moderplantans utseende är eller blir utan det är bara avkomman som kan ändras. Mutationer kan förändra blommorna och möjligen även andra yttre betingelser som temperatur , pH-värde och näringstillstånd.

Anmäl
2009-06-30 16:45 #2 av: [bejan]

Tänkte bara visa pionen som fått annorlunda blommor  

MÅNGA BILDER BLIR DET

Så här ser den ut egentligen

Anmäl
2009-06-30 16:46 #3 av: [bejan]

Så en bild på humlornas favoritställe

Anmäl
2009-06-30 16:47 #4 av: [bejan]

Dessa blommor avviker i storlek, färg och utseende på bladen

Anmäl
2009-06-30 16:48 #5 av: [bejan]

Ytterligare en bild

Anmäl
2009-06-30 16:50 #6 av: [bejan]

och så den sista.

Anmäl
2009-07-01 09:56 #7 av: Bjornen

Det är möjligt att en del av plantan har muterat och återkommer samma förändring flera år har du fått en ny sort som utvecklats. Den delen kan delas av och kan uppförökas. Genom speciella miljöpåverkan kan det också vara en tillfällig förändring eller en instabil mutation som kan återgå till det ursprungliga utseendet.

Anmäl

Det finns en till kommentar till den här diskussionen. Den är bara synlig för medlemmar på iFokus. För att läsa kommentaren, logga in eller registrera dig på iFokus.