Annons:
Etiketterfröerfrösådder
Läst 17580 ggr
ginnan
6/7/09, 6:29 PM

Vad göra med blommande persilja

Som överskriften antyder så blommar persiljan för fullt, skall man klippa bort blommorna eller går det att äta dem. De såddes förra året, är kraftiga och fina.

Om jag tur med persiljan så har jag otur med dillen, den har vissnat ner och skrumpnat bort. Den har inte torkat ut, har vattnat hela tiden, sådde i samma jord som jag hade tomater förra året. Allt detta i mitt växthus fick fantastiskt fin dill förra året. Kan det vara orsaken att tomatnematoder ger sej på rötterna på dillen, en tanke bara. Har försökt att läst i mina böcker men hittar inga svar.

Tacksam för svar

Annons:
Åsa S
6/7/09, 6:43 PM
#1

Persilja brukar man så ny varje år, första året producerar den bladmassa andra året blommar den och sätter frö (the end). Det är en 2-årig växt

Man kan skörda blad innan persiljan går i blom, efter att den går i blom kan man också skörda blad men en del tycker att det brukar bli smakförsämring. Själv river jag bort plantorna när de går i blom men man kan låta den stå kvar och fröa av sig så man får persiljebebisar följande år.

Dill är en mycket kinkig växt som bara växer där den själv behagar (+ man kan inte så dill på samma plats varje år heller). Tomatnematoder går på tomat inte dill. Dill är dock mycket känslig för en massa svampsjukdomar. Lerjord tycker jag brukar funka bättre än lätt och porös jord då det gäller dillodling (+stallgödsel ska inte förekomma där man odar dill heller brukar det sägas). Många rekommenderar att strössla ut dillfrön på olika ställen i trädgården och se vart dillen tar sig just det året.

ginnan
6/7/09, 7:17 PM
#2

Tack Åsa för tipsen, får försöka så dill igen lite här och där och hoppas på det bästa. Vi har eget kräftvatten så det vore inte så dumt att ha egen krondill till kräftorna. Krondillen brukar vissa år var väldigt dyr.

Branneli
6/7/09, 11:57 PM
#3

Dilltips !! Strö ut lite frö här & där. Flört

Förr satte jag dillfrö i rader, de växte upp ca 10cm, sen skrumpnade ihop!!

Nu slänger jag ut frö över hela landet & det växer så fint !! Vi tar dillen & grannarna tar kronan…vi nyttjar inte kräftor i vår familj.

Bjornen
6/8/09, 8:25 AM
#4

Persilja är som Åsa skriver tvåårig och det innebär att den samlar näring i sina rötter första året för att året efter använda näringen till blommor och frösättning.

Dill trivs bäst i välgödslad lite tyngre jord. De behöver syrerik jord för att utvecklas bra och tidig sådd i kall och humusfattig jord ger ofta dåligt resultat.

Upp till toppen
Annons: