Annons:
Etiketterprydnadsträdbuskarklätterväxter
Läst 5714 ggr
flowergirl
2009-06-21 21:53

halv död fläder..

hej! jag undrar vad som hänt med min gamla fläder ca 15år, den vill inte ta sig i år och många grenar verkar att ha dött. Några små fjuttiga blad kommer här och där,men den ser mycket anskrämlig ut. Vad skall jag göra?

Den har ingen ohyra eller skador som är synliga, mysko..Obestämd

Annons:
rifla
2009-06-22 13:30
#1

Låter som mina men jag tog bort de döda grenarna och även de som var döda i toppen de klippte jag av så jag såg att de levde. sen la jag kogödsel på och nu är de vackra igen..

flaxss
2009-06-22 22:33
#2

fläder kan ibland frysa ner/sönder på vår-vintern, våren.

ibland fryser bara bladen och ibland fryser dom ner. och efter det hänt är dom rätt så sega med att komma igång. klipp veck det som är dött och vattna lite extra.

jag har 3st den ena frös ner till hälften och dom andra två frös i knopparna, bladen.

Bjornen
2009-06-22 23:16
#3

En spontan tanke jag fick att den kanske har haft det för fuktigt i vinter. Fläder är ju en buske som trivs bäst på steniga skogsbackar.

flowergirl
2009-06-22 23:40
#4

hej igen och tack för era svar! jag skall prova att klippa bort det som inte har givit några blad ännu, det är dock många grenar och busken är stor..phuuu. undrar vad som va konstigt med denna vinter, blött var det ju helt klar så kanske var det boven?

kan man ta ner en så pass gammal buske helt och få den att börja om igen? den växer ju så himla långsamt så det känns trist att behöva köpa en ny.

ps bor i zon 3

Bjornen
2009-06-23 03:13
#5

En frisk buske klarar total nedskärning och kommer igen men hur det är med din är inte helt säkert.

flowergirl
2009-06-23 23:26
#6

#5 ok, jag kanske skall avvakta ett tag till då å se om den piggnar till annars får det bli en ny.

Jag har alldrig varit med om att så många perenner har gått åt under en vinter som denna och jag har ändå haft trädgård nu i många år…dom flesta av min rudbeckior dog, stjärnflockan har med nöd och näppe klarat sig, till och med praktbetonikan ser krympt ut och den brukar ju klara typ allt osv.. 

funkoir,klematis,rosor,dagliljor,pioner,rhododendron ser dock fina ut och i år har jag inte sett en enda snigel (ännu)- alltid något att glädjas åt i allafall!

Annons:
Halvdansken
2009-06-24 01:06
#7

Vi har också haft problem med döda växter i år. Nåt särskilt med denna vintern?

Hatar cancer och älskar vårlökar.

moondancer
2009-06-24 02:17
#8

Våra flädrar (förutom den som står tre meter från ladan) drabbas av kölden varje vinter, men sålänge vi klipper bort döda grenar ser dom bra ut. Och dom växer på bra under sommaren.

//Olle
Sajtvärd för svensknatur.ifokus, miljö.ifokus och studier.ifokus

Upp till toppen
Annons: