Skriv ett nytt inlägg! Aktuellt just nu (3) Senaste inläggen

Aktiviteter och evenemang Annat som lever Byta-sälja-köpa - plantor och annat Fruktträd, bärbuskar och bärväxter Fröer och frösådder Gräsmattor, grovplanering och gödsling. Krukväxter orkidéer Krukväxter, utomhus och inomhus Pelargoner och speciella krukväxter Kulturväxternas historia Köksväxter, kryddor och läkeörter Lökar och knölväxter Vilda växter och ogräs Ohyra, skadedjur och sjukdomar Parker, plantskolor och evenemang Prydnadsträd, -buskar och klätterväxter Rabatter, perenner och annueller Rosor Sajten Trädgårdens byggprojekt Trädgårdsarbete i största allmänhet Trädgårdsböcker och -kurser Trädgårdsdesign, -trender och -prylar Trädgårdsmaskiner och -redskap Vatten i trädgården och vattenväxter Växthus, uterum och vinterträdgård Vad är det? Övrigt utan anknytning till trädgård
Prydnadsträd, -buskar och klätterväxter

halv död fläder..

2009-06-21 21:53 #0 av: flowergirl

hej! jag undrar vad som hänt med min gamla fläder ca 15år, den vill inte ta sig i år och många grenar verkar att ha dött. Några små fjuttiga blad kommer här och där,men den ser mycket anskrämlig ut. Vad skall jag göra?

Den har ingen ohyra eller skador som är synliga, mysko..Obestämd

Anmäl
2009-06-22 13:30 #1 av: rifla

Låter som mina men jag tog bort de döda grenarna och även de som var döda i toppen de klippte jag av så jag såg att de levde. sen la jag kogödsel på och nu är de vackra igen..

Anmäl
2009-06-22 22:33 #2 av: flaxss

fläder kan ibland frysa ner/sönder på vår-vintern, våren.

ibland fryser bara bladen och ibland fryser dom ner. och efter det hänt är dom rätt så sega med att komma igång. klipp veck det som är dött och vattna lite extra.

jag har 3st den ena frös ner till hälften och dom andra två frös i knopparna, bladen.

Anmäl
2009-06-22 23:16 #3 av: Bjornen

En spontan tanke jag fick att den kanske har haft det för fuktigt i vinter. Fläder är ju en buske som trivs bäst på steniga skogsbackar.

Anmäl
2009-06-22 23:40 #4 av: flowergirl

hej igen och tack för era svar! jag skall prova att klippa bort det som inte har givit några blad ännu, det är dock många grenar och busken är stor..phuuu. undrar vad som va konstigt med denna vinter, blött var det ju helt klar så kanske var det boven?

kan man ta ner en så pass gammal buske helt och få den att börja om igen? den växer ju så himla långsamt så det känns trist att behöva köpa en ny.

ps bor i zon 3

Anmäl
2009-06-23 03:13 #5 av: Bjornen

En frisk buske klarar total nedskärning och kommer igen men hur det är med din är inte helt säkert.

Anmäl
2009-06-23 23:26 #6 av: flowergirl

#5 ok, jag kanske skall avvakta ett tag till då å se om den piggnar till annars får det bli en ny.

Jag har alldrig varit med om att så många perenner har gått åt under en vinter som denna och jag har ändå haft trädgård nu i många år...dom flesta av min rudbeckior dog, stjärnflockan har med nöd och näppe klarat sig, till och med praktbetonikan ser krympt ut och den brukar ju klara typ allt osv.. 

funkoir,klematis,rosor,dagliljor,pioner,rhododendron ser dock fina ut och i år har jag inte sett en enda snigel (ännu)- alltid något att glädjas åt i allafall!

Anmäl
2009-06-24 01:06 #7 av: Halvdansken

Vi har också haft problem med döda växter i år. Nåt särskilt med denna vintern?

Hatar cancer och älskar vårlökar.

Anmäl

Det finns en till kommentar till den här diskussionen. Den är bara synlig för medlemmar på iFokus. För att läsa kommentaren, logga in eller registrera dig på iFokus.