Annons:
Etikettkrukväxter-utomhus-krukväxter-inomhus
Läst 12940 ggr
rakuLotta
2009-06-10 08:10

Plocka vissna blommor på lobelia?

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Man plockar ju bort vissna blommor på sommarblommorna så att de inte ska gå i frö men hur gör ni med de som har väldigt små blommor, typ lobelia eller som en väldigt småblommande typ av brudslöja som jag köpte… Det är ju ett jättejobb att hitta de små nervissnade blommorna. Tycker mycket om dessa växter men det känns som att de inte håller hela säsongen hos mig, kanske pga detta?

Vill bara veta hur ni gör.

Sen en fråga angående blomman för dagen. Köpte en och planterade i denna grupp, men den mår inte bra. Den blommar i och för sig men bladen vissnade rätt omgående. Jag blandade i långverkande gödning i blomjorden, men det ska den väl tåla?

Någon som har nån teori? Hur sköter ni denna blomma?

Mvh Lotta

Annons:
Bjornen
2009-06-10 11:15
#1

Sticklingförökade lobelia är fleråriga och klarar sig bättre än de vanliga ettåriga lobelian. Det är helt klart att lobelia skulle blomma längre och bättre om de inte tilläts att gå i frö men det är ju så små blommor och det är ovanligt att någon klipper av överblommande blommorna.

På bilden ser inte lobelian att må bra heller och en gissning är att de fått för mycket vatten och lider av syrebrist.

rakuLotta
2009-06-10 13:40
#2

Ok, men de står under tak och har inte fått regn på sig och jag tycker inte att jag vattnat utan att känna på jorden… men vi får väl se vad som händer. Tack för svar.

Bjornen
2009-06-10 13:42
#3

Du har väl avriningshål så överskottet rinnerbbort ?

ikna
2009-06-10 14:56
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#4

Jag sådde lobelia för första gången förra våren och en av dem har övervintrat Förvånad och blommar nu för fullt igen. Glad Jag brukar klippa ner hela plantan när den ser risig ut mot slutet av säsongen (juli) och då kommer den igen.

Till vänster i bilden står en lobelia från 2008 och till höger en från 2009.

rakuLotta
2009-06-10 21:39
#5

#3. Ja, givetvis:-)

#4. Övervintrat, då måste det vart en flerårig då eller? De är ju så fina…

lislena
2009-06-11 01:31
#6

#4 Hur förvarade du lobelian under vintern?Foten i munnen

Svalt eller hade du den inne?

Jag har själv sått lobelia för första gången. Dom har växt jättebra..men jag skulle vilja testa att spara någon till nästa år…

Annons:
Ahnna
2009-06-11 02:07
#7

Jag har aldrig klippt bort vissna blommor på lobelia och de brukar blomma länge här. Förra året hade jag några i krukor och några i stenpartiet (sand + jord och mycket sol) och de blommade helt överdådigt mycket hela säsongen tills frosten kom. De som satt i krukorna stod i halvskugga med kvällssol och stenpartiet har som mest sol på kvällen det också, kan det kanske ha nåt samband? Att de fick en sval start på dagen och sedan stigande mängd sol tills kvällen. Hursomhelst så har lobelia varit väldigt lättodlad här. Jag brukar vattna med vanlig krukväxtgödning en gång i veckan, men i år tänker jag nog prova nässelvatten.

Sajtvärd för Medeltiden iFokus

Medarbetare på Galopp iFokus

www.stuteriprecious.se

ikna
2009-06-11 08:26
#8

#4 Jag hade ett övervintringsrum i växthuset där jag höll runt 8 grader. Till den kommande vintern ska jag ha den i förrådet med tilläggsljus ca 4 timmar per dygn och ca 5-8 grader.

lislena
2009-06-14 00:09
#9

#8 vad bra då ska jag också testa det…Glad

mara
2009-06-16 02:09
#10

Jag har aldrig plockat bort vissnande lobeliablommor. Har haft lobelior i krukor varje sommar (plantor) och dom har blommat överdådigt ända till slutet på augusti/ september, beroende på vädret. Nu har jag provat att fröså, och plantera ut på friland med samma resultat, plus att dom frösådde sig själva och blommade år 2. Inte lika rikligt, men ändå. Det var från botaniska trädgården i GBG som jag köpt fröerna och dom blev jättesöta, rosa. Dumt nog tog jag själv inga fröer, så nu har jag inga kvar. Men man kan bli medlem i konnessörklubben och köpa fröer därifrån.

rakuLotta
2009-06-16 03:37
#11

jag plockar inte heller, var bara nyfiken på hur ni andra gör. Rosa lobelia har jag inte sett. Det låter fint!

Upp till toppen
Annons: