Annons:
Etikettträdgårdsböcker-och-kurser
Läst 5986 ggr
Novisan
7/2/09, 5:48 PM

säbyholm eller medborgarskolan

Funderar på att gå en trädgårdskurs. Står och väljer mellan Säbyholms naturbruksgymnasium eller kurser på Medborgarskolan.

På Säbyholm tänkte jag på distanskurs i växtkunskap. På Medborgarskolan tänkte jag gå både Planering och Design samt Trädgård och grönsaksodling.

Sen skulle jag vilja jobba med trädgårdsskötsel eller på en plantskola eller plantagen eller dylikt.

Har ni någon uppfattning om vilken kurs som ger mig störst chans att få jobb?

Annons:
Åsa S
7/2/09, 6:06 PM
#1

Ingen av dem ger dig stor chans att jobba med trädgård.

Design, grönsaksodling etc. är det mycket svårt att få jobb inom överlag i sverige det finns ju många arbetslösa trädgårdsdesigners med många års universitetsutbildning i ämnet + på gönsaksodlingarna är det ju inte mycket svensk arbetskraft(+så många grönsaksodlingar finns det inte). Kanske om man startar eget och är bra på att sälja sig själv att man kan lyckas med att leva på att designa och plantera trädgårdar eller syssla med grönsaker.

Att jobba i butik där gäller det att kunna Växtnamn men det räcker ju inte med det och med tanke på att Plantagen och liknande inte anställer så många i dagsläget så bör man nog ha lite mer än en distanskurs eller medborgarskolan kurs för att ha chans mot alla de som söker jobb på såna ställen. Jag vet flera med många års trädgårdsstudier som söker jobb på såna ställen och inte ens blir kallad till en arbetsintervju här i Mälardalsområdet.

Vill man ha jobb inom trädgård är det nog mera skötsel och anläggning (gärna med kunskap och intresse för maskiner) som gäller då kan du nästan välja och vraka bland jobben ifall du har minsta utbildning inom det området trädgård som yrke.

Novisan
7/2/09, 6:14 PM
#2

ok, tack för svaret. Säbyholm har ju också en utbildning en ettårig grundläggande TRÄDGÅRDSUTBILDNING Att anlägga, sköta och förvalta utemiljöer som jag jättegärna skulle vilja gå, men jag har ingen som kan finansiera den. Den kostar 100 000 kr och då jag ej är arbetslös vill förstås inte kommunen betala utbildningen åt mig. Det är framför allt skötsel och anläggning som jag skulle vilja jobba med, inte så mycket design. Har du nåt tips på nån annan utbildning inom detta?

Åsa S
7/2/09, 6:26 PM
#3

Om du har behörighet så finns det KY-utbildningar på flera ställen i sverige (även på säbyholm), och det finns även trädgårdsbutiksinriktning och där kan man ha lite större chans att få jobb just inom trädgårdsbutik med tanke på att minst 1/3  av KY-utbildningarna är praktik = man får kontakter + får chans att visa vad man kan under praktiken vilket ju kan ge ett försprång när det blir ett ledigt jobb.

(+det finns ju även universitetsutbildningar i skåne, nackdelen är ju att det inte brukar ingå praktik)

Novisan
7/2/09, 6:37 PM
#4

Kruxet är att man måste ha nån som betalar KY-utbildningen. Skåne, hmm, lite långt bort.

Åsa S
7/2/09, 6:56 PM
#5

Nej du behöver inte ha någon som betalar för en KY-utbildning. Det är staten som betalar och skolan har redan fått beviljade pengar för de 30platser de har redan innan de tar emot ansökningarna så det är enbart skolan som bestämmer vilka som ska få gå på utbildningen. Det är ju det som är bra med KY, man kan bli antagen även om man har jobb och liknande för man måste inte hålla på och tjafsa med någon bromskloss på kommunen.

Novisan
7/2/09, 6:59 PM
#6

jaha, då har jag visst missuppfattat lite. Tack för infon, då ska jag kolla upp det lite mer.

Jag tycker att på arbetsförmedlings sida och på "gronajobb" finns det lite jobb, men det kanske är väldigt många som söker dem.

Annons:
OleaViola
7/2/09, 8:07 PM
#7

Var inne och kollade vilken underbaR UTBILDNING  den hade varit något för mig ………. jag får drömma vidareGlad

Novisan
7/3/09, 3:11 PM
#8

#7 vilken menar du? Glad

OleaViola
7/3/09, 7:17 PM
#9

jag menade --den på Säbyholm Distans kursen om växter men den kostade 10.000 så det är inte att tänka på.

 men hade jag bott i närheten där så hade jag definitivt satsat på en av deras utbildningar…..

skolan verkar bra men jag är ju ingen expert………. så gör vad som känns bäst för dig.

Novisan
7/5/09, 10:42 AM
#10

Jag är lite sugen på att gå deras 2-åriga KY-utbildning. Hoppas de startar en till våren 2010. Men det verkar vara många sökanden och man får som sökande extrapoäng om man arbetat inom branschen, så jag kanske inte ens kommer in.

OleaViola
7/5/09, 11:02 AM
#11

ja den hade varit något om jag bott närmare………… Bor i skåne

Så det var därför jag var mest inriktad på distanskursen om växter Glad

hoppas att du kommer in på KY- utbildningen . Ge inte upp innan du sökt, om det är det du vill göra.Glad

Åsa S
7/5/09, 11:47 AM
#12

#11 Det finns en liknande KY utbildning i Skåne på Hvilan i Åkarp.

OleaViola
7/5/09, 12:35 PM
#13

Tack den ska jag titta på……..

Annons:
Upp till toppen
Annons: