Annons:
Etikettbyta-sälja-köpa
Läst 11999 ggr
Eaglewoman
6/10/09, 2:45 PM

Blå Säckbuske (Ceanothus)

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Jag är väldigt glad i blå blommor, ju fler desto bättre Glad

Nu har jag fått upp ögonen för den blå Säckbusken. Men var kan jag få tag i en sådan? Jag har letat på nätet och lusläst frökataloger mm men ingen tycks sälja den Rynkar på näsan

Den trivs bäst i zon 1 och jag bor i Småland, men den kan man även ha som växt i kruka. Den kan då få stå ute på sommaren och tas in inför vintern.

Är det någon här som vet råd?

Annons:
flaxss
6/10/09, 3:20 PM
#1

www.bluesage.se har den busken, man kan köpa på postorder.

den funkar bra att odla i kruka, ta in den efter dom första frostnätterna och övervintra den inne mörkt i en temp på 0c +10. sedann ta ut den sen till våren igen när det är runt +1c +5c (ta in vid vårfrost). den ska helst tappabladen ute och få nya blad ute. den trivs i fullsol och i mycket värme under tillväxten hålls den lätt fuktig och ges normaldos näring från april-maj till juli.

Bjornen
6/10/09, 3:21 PM
#2

Säckbuskar förekommer växande i Nordamerika och särskilt efter Kaliforniens kust. I odling anses de vara kortlivade och svårodlade. De gillar inte varma och fuktiga somrar utan trivs bäst på torra läge med fuktig luft från havet och de är mycket salttåliga kanske till och med krav på hög salthalt i luften. Det är vanligt att de helt plötsligt dör. De anses lätta att så från frön.

Totalt finns det drygt 50 arter men endast några få är med nöd och näppe härdiga i sydligaste Sverige med rätt klimat.

Jag skulle nog föreslår att du letar fram någon mera lättodlad växt istället.

Frön borde kunna hittas i någon av de frölistorna som finns kanske t.ex. AGS (The Alpin Garden Sociality i England). Säckbuskar borde gå bra att odla i England och Irland.

flaxss
6/10/09, 3:25 PM
#3

# 0 - testa du den så himmla svårtskött är den inte och den kräver inte salt.

Bjornen
6/10/09, 3:56 PM
#4

Det finns både städsegröna och bladfällande arter och de städsegröna bör inte tappa bladen alls. För att beskriva deras olika förutsättningar bör vi hålla oss till en enskild art (eller artkorsningar) och inte i ett helt släkte med dryga 50 arter som har mycket olika förutsättningar.

Säckbuskar odlas mycket i södra Amerika , men import av frön från Amerika är mycket svårt (omöjligt??)om man ska följa alla olika växtskyddsbestämmelser och de skyddar vårt land från nya skadedjur och sjukdomar så jag anser att de är mycket viktiga i de allra flesta fall.

flaxss
6/10/09, 4:20 PM
#5

min tappade bladen, men det var kanske för att den hade fel övervintring (mörkt och torrt). hur som helst jag hade inge problem med att odla min i kruka och skötte den som jag skrev som ovan. är den städsegrön så är ju såfall bättre att övervintra den ljust och svalt och lätt fuktig nere bland rötterna och har den kvar blad så kan man skydda dom mot vårsolen, problemen med min kom när den planterades ut men det är ju en annan femma.

Eaglewoman
6/11/09, 12:35 AM
#6

Oj…ja det var mycket att tänka på när det gäller säckbusken. Förvånad

Jag kan ju alltid testa den här hemma och se hur det går. En chansning helt enkelt.

Det är annars svårt att hitta just buskar med riktigt blå blommor.

Annons:
flaxss
6/11/09, 1:05 AM
#7

du har ju den Blåa frilandshibiskusen, och sedan har du ju buddleja och hortensia som där finns en del som är mer blåare än andra.

Bjornen
6/11/09, 1:52 AM
#8

Olika syrener, perovskia, rododendron, glasbär och skäggbuske.

flaxss
6/22/09, 11:19 PM
#9

who ho !! ringde hem och frågade hur det var med min trädgård som finns i skåne zon 1-2, säckbusken som jag planterade ut lever. är full med nya blad och skott. lite sen är den dock för när jag var nere i trädgården i maj så såg den död ut.och den är inte ens planterat i ett skyddat läge! -15c som lägst.

Upp till toppen
Annons: