Annons:
Etiketterprydnadsträdbuskarklätterväxter
Läst 9616 ggr
pamina
2009-07-10 15:35

Föryngra Lavendel - när och hur?

Hej!

Trots att Allt om trädgård hade lavendeltema i senaste numret fick jag inte svar på mina frågor. Kanske någon här vet: När på året ska man beskära en lavendel? Kan man dela gamla plantor? Bryter de på ved eller kan man bara klippa tillbaka till de örtartade delarna av växten?

I vår nyinförskaffade trädgård finns en gamal risig och utbredd planta, skulle gärna vilja få den lite finare - sen ska jag komplettera med fler plantor så att det blir en riktig lavendelhäck… drömmer mig bort…

Tacksam för tips!

Annons:
Branneli
2009-07-10 17:11
#1

Jag klippte ner min lavendelhäck i juni…nu blommar den så vackert !!

[Asta]
2009-07-10 18:11
#2

I min lilla bok om beskärning stod det vårvinter. Jag gjorde så. Klippte långt ner i det träiga och den är SÅ fin nu.

lislena
2009-07-10 18:31
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#3

Jag klippte ner min i maj…nu blommar den och är så fin…

pamina
2009-07-10 20:42
#4

Hej!

Tack för svar! Då gör jag nog så att jag väntar till vårvintern och så tar jag rejält då.

Är det någon som vet om man kan dela plantorna som med perenner, eller är Lavendeln mer att betrakta som buske?

Bjornen
2009-07-10 22:07
#5

Lavendel är en halvbuske, vilket innebär att den kan räknas som både buske och perenn växt. Visst går det att dela lavendel, men inte för sent på året för de måste hinna etablera sig ordentligt före vintern. Nedklippning av lavendel bör ske på våren och ju längre norrut ju senare för att de får inte bli frostskade efter beskärningen. Lämplig tid är när de ska börja grönska och då kan det avklippta användas som sticklingar.

pamina
2009-07-10 22:33
#6

Åh, tack Bjornen!

Då vet jag hur jag ska gå till väga till våren då! Plantan är så stor att den säker t går att dela i tre! Ska bli intressant.

Annons:
Upp till toppen
Annons: