Skriv ett nytt inlägg! Aktuellt just nu (3) Senaste inläggen

Aktiviteter och evenemang Annat som lever Byta-sälja-köpa - plantor och annat Fruktträd, bärbuskar och bärväxter Fröer och frösådder Gräsmattor, grovplanering och gödsling. Krukväxter orkidéer Krukväxter, utomhus och inomhus Pelargoner och speciella krukväxter Kulturväxternas historia Köksväxter, kryddor och läkeörter Lökar och knölväxter Vilda växter och ogräs Ohyra, skadedjur och sjukdomar Parker, plantskolor och evenemang Prydnadsträd, -buskar och klätterväxter Rabatter, perenner och annueller Rosor Sajten Trädgårdens byggprojekt Trädgårdsarbete i största allmänhet Trädgårdsböcker och -kurser Trädgårdsdesign, -trender och -prylar Trädgårdsmaskiner och -redskap Vatten i trädgården och vattenväxter Växthus, uterum och vinterträdgård Vad är det? Övrigt utan anknytning till trädgård
Prydnadsträd, -buskar och klätterväxter

Fjärlilsbuske

2009-07-12 15:34 #0 av: Maria

Köpte i våras en "fjärilsbuske" som har tagit sig fint. Den var ganska nedklippt när jag köpte den. Alltså grova stammar med nya skott på. Dessa nya skott har skjutit i höjden och har nu långa blomknoppar (lilafärgade). Det är nu en ganska "ranglig" buske som nästan skulle behöva stöd. Det känns som om den borde klippas när blommningen är över.

Ska jag klippa ner den nu till hösten eller vänta till våren tror ni?

/Maria

Anmäl
2009-07-12 16:33 #1 av: Åsa S

Klipp den på våren då du ser vad som har överlevt vintern.

Anmäl
2009-07-12 17:15 #2 av: Bjornen

Den ska klippas hårt på våren för att få bra blomning om det inte är som hos mig att den alltid fryser ner ovan mark och oftast även under mark tyvärr.

Anmäl
2009-07-12 20:18 #3 av: Maria

KyssJag bara älskar den här sidan...

Här får man snabba svar. Tack så mycket.

/Maria

Anmäl
2009-07-12 22:29 #4 av: flaxss

jag klipper bara det som dör efter vintern, dock där den är planterad fryser den sällan ner. och tycker den blir lika vacker och blommar mycket utan klippning. annars är det gamla vanliga att man klipper ner den till 2-4bladpar.

Anmäl

Bli medlem på iFokus

För att kunna delta i diskussionen måste du bli medlem på iFokus. Det går snabbt, enkelt, och kostar ingenting. Medlemskapet ger dig tillgång till över 300 sajter.