Annons:
Etikettkrukväxter-utomhus-krukväxter-inomhus
Läst 5450 ggr
Dollis
7/14/09, 12:53 AM

Petunior?

Hejsan.

Undrar lite över petunior. Lever dom bara den tiden man sätter dem i kruka ute på sommaren eller klarar de även vintern och blommar igen nästa år?

Hur skall man isåfall göra för att de skall överleva till nästa år?

Annons:
Branneli
7/14/09, 1:13 AM
#1

En engångsblomma….eller lever endast över sommaren, menar jag Flört

helisa
7/14/09, 1:30 AM
#2

Den är ju en sommarblomma, men ta med fördel frön från den o sätt till våren. Flört

Woodland
7/14/09, 1:42 AM
#3

Jag övervintrade en surfina över höst/vintern, tog toppskott på den i början av januari - feburari och förökade den till ca. 30 plantor.  Moderplantan mår också prima.

Grävde upp plantan innan frosten och tog in den. Man måste ha en plats som är "svalare" än rumstemp under den mörka tiden- 14°C eller så.   Man kan ställa plantan i ett ljust fönster och vattna försiktig.  Blir plantan för blöt ruttnar den.

När det är dags att ta toppskott som sätts i såjord så bryter man försiktgt av skotten och nyper av alla ev löv utom de yttersta två.  Doppa "rotänden" i hormon pulver (typ Weibull Fix) och sätt ner i krukan.  Vattna försiktigt, ställ svalt och ljust och vänta.  I början av mars planterade jag om skotten till blomjord i lite större krukor.  Moderplantan fick ny jord uppå den gamla i krukan.  Moderplantan hade blomknoppar runt 15 april.

Jag övervintrade också flitiga lisor och hade stora plantor tills maj.

Gör ett försök - tänk om du lyckas!  Glad

Med vänlig hälsning,

Woodland - Sajtvärd på Jesus i Fokus.

Bjornen
7/14/09, 2:02 AM
#4

En period använde jag bara sticklingsförökade petunior. Jag hade nog ett 30-tal olika moderplantor och fick 20-50 sticklingar av varje. Men eftersom jag bara har kallhus så tog det lika lång tid med sticklingar som med frösådd.

Dubbla petunior var förr alltid en vanlig krukväxt och moderplantorna brukade man ha 3-4 år innan man förnyade dem.

De gamla sorterna av petunia med lilaaktiga nyanser på  blommorna och ganska långa och taniga plantor kan bli ordentligt stora. Dessa är väl nu omöjliga att få tag i  men de var finast andra sommaren.

Många av våra utplanteringsväxter är normalt fleråriga men odlas normalt bara som ettåriga. Bara ett fåtal är verkligen ettåriga såsom tagetes, småblommig lobelia och stenkrasse. Några är normalt ettåriga men kan med vissa odlingsknep övervintras som t.ex. lejongap och krasse.

Upp till toppen
Annons: