Annons:
Etikettkrukväxter-utomhus-krukväxter-inomhus
Läst 3376 ggr
Dollis
2009-07-07 19:19

Kan jag få lite hjälp?

Jag gillar blommor men har tummen mitt i handen när det gäller växter. Men det  hindrar mig inte från att ge mig på det såklart.

Så nu undrar jag lite saker. Har planterat Rosor i min trädgård, både i kruka och rabatten. Hur skall jag sedan sköta dem? Bara ge dem vatten? Är det då en gång om dagen de skall ha vatten och vad mer bör jag tänka på?

Blir tacksam för svar.Glad

Annons:
Åsa S
2009-07-07 19:32
#1

Rosorna i rabatten kan du ge en rejäl rotblöta någon gång i veckan kanske 2ggr ifall det blir jättevarmt och torrt ute. Rosorna i kruka kan du hålla lätt fuktiga, hur ofta du måste vattna beror på hur stor kruka du har, har du små krukor måste du vattna oftare än om du har stora krukor. Rosorna i krukor kan du ge näring med jämna mellanrum fram till augusti ungefär, rosorna planterade i marken kan du göda på våren och försommaren men efter midsommar ska de inte ha ngot.

Dollis
2009-07-07 19:37
#2

Tack så hemskt mycket för svaret!Glad

Skall man bara låta rosorna vara när de har vissnat eller skall man ta in dem eller något under vintern?

Bjornen
2009-07-07 19:46
#3

Vissa buskrosor är härdiga i hela landet (zon 8) och andra är inte alls härdiga i vårt land (zon 0). De flesta Rosor som säljs (ej stamrosor) är härdiga i zon 3 eller mera. Allt beror på vilka Rosor det är. Du har inte angivit var du bor i din egen beskrivning, så det är väldigt svårt att ge dig råd.

Dollis
2009-07-08 13:11
#4

Okej. Eftersom jag inte känner till hur viktigt det är var man bor så skrev jag inte det. Men jag bor i Halland. Ganska nära kusten.Glad

Halvdansken
2009-07-08 13:31
#5

Sen beror det ju också vad för Rosor det är, bla med beskäring (fast det är också till viss del en smaksak hur mycket man skär) och om de ska täckas på vintern.

Gödning är viktigt, det finns Rosor som är mer eller mindre mottagliga för sjukdomar, Rosor som blommar en gång, eller blommar i lång tid osv osv.

Vet du vad du köpt för sorter?

Hatar cancer och älskar vårlökar.

Dollis
2009-07-09 11:48
#6

Rosa Hybrid och Rosa Hybrid Kordana.

Vad använder man för gödning? Var köper man den?

Annons:
Bjornen
2009-07-09 12:42
#7

Kordana är samlingsnamn på lite storblommiga minirosor, som kan odlas i kruka eller på friland. Övervintring i kruka är svår men plantering på friland lyckats oftast bra. Övervintring av minirosor är aldrig säker men för din del bör chansen för övervintring överstiga 50 %. Minirosor har ett svagt rotsystem så det krävs regelbunden vattning.

Frilandsplanterade Rosor bör inte gödslas nämnvärt efter midsommar. Men minirosor kan gödslas längre fram också och använd något milt gödselmedel som t.ex. algomin (säljs i varuhus och trädgårdsbutiker). Undvik blåkorn och andra starka kvävegödselmedel.

Upp till toppen
Annons: