Skriv ett nytt inlägg! Aktuellt just nu (3) Senaste inläggen

Aktiviteter och evenemang Annat som lever Byta-sälja-köpa - plantor och annat Fruktträd, bärbuskar och bärväxter Fröer och frösådder Gräsmattor, grovplanering och gödsling. Krukväxter orkidéer Krukväxter, utomhus och inomhus Pelargoner och speciella krukväxter Kulturväxternas historia Köksväxter, kryddor och läkeörter Lökar och knölväxter Vilda växter och ogräs Ohyra, skadedjur och sjukdomar Parker, plantskolor och evenemang Prydnadsträd, -buskar och klätterväxter Rabatter, perenner och annueller Rosor Sajten Trädgårdens byggprojekt Trädgårdsarbete i största allmänhet Trädgårdsböcker och -kurser Trädgårdsdesign, -trender och -prylar Trädgårdsmaskiner och -redskap Vatten i trädgården och vattenväxter Växthus, uterum och vinterträdgård Vad är det? Övrigt utan anknytning till trädgård
Krukväxter, utomhus och inomhus

Kan jag få lite hjälp?

2009-07-07 19:19 #0 av: Dollis

Jag gillar blommor men har tummen mitt i handen när det gäller växter. Men det  hindrar mig inte från att ge mig på det såklart.

Så nu undrar jag lite saker. Har planterat rosor i min trädgård, både i kruka och rabatten. Hur skall jag sedan sköta dem? Bara ge dem vatten? Är det då en gång om dagen de skall ha vatten och vad mer bör jag tänka på?

Blir tacksam för svar.Glad

Anmäl
2009-07-07 19:32 #1 av: Åsa S

Rosorna i rabatten kan du ge en rejäl rotblöta någon gång i veckan kanske 2ggr ifall det blir jättevarmt och torrt ute. Rosorna i kruka kan du hålla lätt fuktiga, hur ofta du måste vattna beror på hur stor kruka du har, har du små krukor måste du vattna oftare än om du har stora krukor. Rosorna i krukor kan du ge näring med jämna mellanrum fram till augusti ungefär, rosorna planterade i marken kan du göda på våren och försommaren men efter midsommar ska de inte ha ngot.

Anmäl
2009-07-07 19:37 #2 av: Dollis

Tack så hemskt mycket för svaret!Glad

Skall man bara låta rosorna vara när de har vissnat eller skall man ta in dem eller något under vintern?

Anmäl
2009-07-07 19:46 #3 av: Bjornen

Vissa buskrosor är härdiga i hela landet (zon 8) och andra är inte alls härdiga i vårt land (zon 0). De flesta rosor som säljs (ej stamrosor) är härdiga i zon 3 eller mera. Allt beror på vilka rosor det är. Du har inte angivit var du bor i din egen beskrivning, så det är väldigt svårt att ge dig råd.

Anmäl
2009-07-08 13:11 #4 av: Dollis

Okej. Eftersom jag inte känner till hur viktigt det är var man bor så skrev jag inte det. Men jag bor i Halland. Ganska nära kusten.Glad

Anmäl
2009-07-08 13:31 #5 av: Halvdansken

Sen beror det ju också vad för rosor det är, bla med beskäring (fast det är också till viss del en smaksak hur mycket man skär) och om de ska täckas på vintern.

Gödning är viktigt, det finns rosor som är mer eller mindre mottagliga för sjukdomar, rosor som blommar en gång, eller blommar i lång tid osv osv.

Vet du vad du köpt för sorter?

Hatar cancer och älskar vårlökar.

Anmäl
2009-07-09 11:48 #6 av: Dollis

Rosa Hybrid och Rosa Hybrid Kordana.

Vad använder man för gödning? Var köper man den?

Anmäl

Det finns en till kommentar till den här diskussionen. Den är bara synlig för medlemmar på iFokus. För att läsa kommentaren, logga in eller registrera dig på iFokus.