Skriv ett nytt inlägg! Aktuellt just nu (3) Senaste inläggen

Aktiviteter och evenemang Annat som lever Byta-sälja-köpa - plantor och annat Fruktträd, bärbuskar och bärväxter Fröer och frösådder Gräsmattor, grovplanering och gödsling. Krukväxter orkidéer Krukväxter, utomhus och inomhus Pelargoner och speciella krukväxter Kulturväxternas historia Köksväxter, kryddor och läkeörter Lökar och knölväxter Vilda växter och ogräs Ohyra, skadedjur och sjukdomar Parker, plantskolor och evenemang Prydnadsträd, -buskar och klätterväxter Rabatter, perenner och annueller Rosor Sajten Trädgårdens byggprojekt Trädgårdsarbete i största allmänhet Trädgårdsböcker och -kurser Trädgårdsdesign, -trender och -prylar Trädgårdsmaskiner och -redskap Vatten i trädgården och vattenväxter Växthus, uterum och vinterträdgård Vad är det? Övrigt utan anknytning till trädgård
Ohyra, skadedjur och sjukdomar

Spinn på Flitiga lisan

2009-06-15 13:07 #0 av: Diana61

HEjsan! Jag har inte haft flitiga Lisa på många många år nu men när jag hittade dessa dubbla varianter så köpte jag några och nu har de fått spinn igen. Något jag hade glömt att de alltid får. Nu vill jag veta vad det beror på? Vad är det som gör att de får spinn?

Anmäl
2009-06-15 13:10 #1 av: Bjornen

Oftast har de fått för lite vatten, då kan spinn blomstra.

Anmäl
2009-06-15 13:14 #2 av: Diana61

På det viset! Ja jag kan nog erkänna att de hade några heta dagar i slutet av maj och början av juni då de blev snustorra fort.  Så hur blir jav av med dom bäst och snabbast? Spraya med diskmedelsvatten som jag brukar göra eller ?

Anmäl
2009-07-19 19:23 #3 av: bredano

Jag undrar också, har också fått spinn :/

Anmäl
2009-07-28 14:33 #4 av: Margareta

Vore bra med svar på detta om någon vet?

/Margareta, sajtvärd för http://kolhydrater.iFokus.se
Bloggar om LCHF för oss som har svårt att gå ner i vikt på
Vägen till 65

Ger tillsammans med Bo Zackrisson och Sten Sture Skaldeman
ut LCHF-magasinet.
http://www.lchfmagasinet.se

Anmäl
2009-07-28 15:17 #5 av: Bjornen

Sätt plantan upp och ner i vatten under ett antal timmar, så tvingas de upp till ytan eller kvävs.

Anmäl
2009-07-28 20:52 #6 av: Gunnell

Det kan även bero på att plantan stått i drag, då drabbas de lätt av spinn. Om en växt sköts bra, får vatten som den ska, näring osv då drabbas den inte så lätt av olika angrepp heller. Skadegörare finns överallt för jämnan men en frisk och välmående växt klarar sig bättre...

Anmäl