Annons:
Etiketterparkerplantskolorevenemang
Läst 2493 ggr
OleaViola
6/28/09, 2:02 PM

Plantskolor efterlyses !

Hej

Efterlyser en bra ! plantskola eller liknande i nordvästskåne helst då jag inte har bil. Det ska kunna gå att ta sig dit med buss alternativt tåg.

Var ute på en butik i går blev jättebesviken av att det mesta handlar om allsköns krukväxter och inte nästan riktiga plantor………….

Kanske blev jag bortskämd i Stockholm där jag var å tittade på Brunnsvikens Trädgårdar underbart något liknande sån vill jag ha att gå och titta i här nere.

Finns Det några bra Förslag……

Annons:
Halvdansken
6/28/09, 2:09 PM
#1

Tycker att det bästa för dig vore att hndla på nätet, så får du allt levererat hem. Man kan inte transportera växter och gödning och jordförbättring och prylar på tåget.

Håller med dig om att det är mycket krukor och saker på plantskolorna. Det irriterar mig också.

Hatar cancer och älskar vårlökar.

Åsa S
6/28/09, 2:38 PM
#2

Såg i din profil att du verkar gilla örter och sånt och då kanske Tirups örtagård i Staffanstorp är någonting för dig de har ju ett ganska bra utbud av örter och medicinalväxter + det verkar gå att åka kommunalt från malmö + örter och sånt brukar inte vara så stora så de kanske går att transportera via buss.

Annars är det nog kanske hemleverans som är något för dig (undvik dock postorderfirmor som Bakker, Rosenlust/Easy plant). Det finns en del bra postorderfirmor dock + man kan faktiskt höra med trädgårdsbutikerna där man bor, ofta kan de faktiskt ta hem önskade växter på beställning och handlar man lite dyrare saker typ träd brukar man ofta kunna få hemlevarans också mot betalning.

OleaViola
6/28/09, 2:50 PM
#3

Tack för tippsen !

Ska titta runt på nätet

men jag skulle också vilja ha den känslan av att går runt Bland alla växter jag blir så upprymd då……

Ska ta mig en titt på Tirups Örtagård kanske ska ta mig en liten utflykt dig låter jätte intressant Går ju tåg dig från Helsingborg tror jag ………

Halvdansken
6/28/09, 2:58 PM
#4

Man kan ju alltid åka och kolla, sen går man hem och beställer. Det brukar jag göra.

Hatar cancer och älskar vårlökar.

Yvve
6/28/09, 6:53 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#5

Tirups örtagård i Staffanstorp ligger lite utanför och på en grusväg,,om det går bussar vet inte,, har bil..

fint men dyrt, men det finns ett fik och en mysig butik med bl.a kryddor i lösvikt..

men inte långt från där finns det ett växthus med vårväxter (stängt för sesongen,stängdes vid midsommar) två gubbar som har det,,det är gammalt men så välskött,,och bra priser..

i Staffanstorps östra del (vesumsvägen 9 )finns det skåne plantor ab,, även butik med trädgårdsmöbler,mm..

köpcentret NovaLund har du plantagen på Avtalsv 5 Lund…

Botaniska Trädgården i lund,,Ö. Vallg. 20

Vill du bara titta så har du Alnarps parken med perenn och annuell trädgårdarna,,många fina träd och buskar,,

Plantagen finns i Rydebäck söder om Helsingborg..

mm,mm..

bild från Perenn trädgården i Alnarp..

Yvve
6/28/09, 6:59 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#6

Annuell trädgården,, lite grest mellan blommorna änn men det dröjer inte länge förren det är tätare..

Annons:
Upp till toppen
Annons: