Annons:
Etiketterrabatterperennerannueller
Läst 1574 ggr
Ahnna
6/17/09, 1:45 PM

Blommor som inte blir som de ska

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Jag är lite fascinerad av plantor och blommor som inte håller sig inom normen, eller hur man ska säga. Ta dessa som exempel:

I min trädgård frösådde jag vallmo 2007. Såhär ser nästan alla ut.

Sajtvärd för Medeltiden iFokus

Medarbetare på Galopp iFokus

www.stuteriprecious.se

Annons:
Ahnna
6/17/09, 1:47 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#1

Men så hittade jag en som inte har några svarta fläckar alls! Glad Det tycker jag är lite roligt, men jag vet inte alls vad det beror på.

Vad finns det mer för exempel på "udda" individer i våra trädgårdar? Fyll på, ni som har bilder.

Sajtvärd för Medeltiden iFokus

Medarbetare på Galopp iFokus

www.stuteriprecious.se

Bjornen
6/17/09, 10:41 PM
#2

Troligen är den första bilden jättevallmo (Papaver pseudoorientale) som vanligen har prickar på  kronbladen  och den andra orientvallmo (P. orientale) som vanligen har enfärgade kronblad.

I min trädgård finns många udda varianter med "felaktigheter".

Ahnna
6/17/09, 11:18 PM
#3

#2 Då är det i så fall fel på fröpåsen, eftersom alla kommer av samma. Men förra året såg alla likadana ut, det är bara den här enstaka som i år har blivit utan prickar.

Kan du inte fota några exempel på udda blommor?

Sajtvärd för Medeltiden iFokus

Medarbetare på Galopp iFokus

www.stuteriprecious.se

Bjornen
6/17/09, 11:31 PM
#4

Det är inte ovanligt att det är fel sort i fröpåsarna. Det är mycket vanligt i hybridfrön där det kan bli många olika sorter istället förr den avsedda.

Förr skiljde man inte på orientvallmo och jättevallmo utan det ansågs vara bara en art.

En del ovanligare varianter kommer men kanske i separata trådar. Några finns i mitt fotoalbum.

Upp till toppen
Annons: