Annons:
Etiketterfruktträdbärbuskarbärväxter
Läst 19542 ggr
mlij
7/10/09, 1:19 AM

Klippa Olivträd? (nybörjare)

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Hej!

Jag har absolut inga gröna fingrar, snarare tvärtom, men tycker ändå det är supermysigt med växter och när vi flyttade till lägenhet med balkong ska köpte jag efter rekomendationer på plantskola ett olivträd. De sa att det var enkelt att sköta och såklart jag glömde fråga efter instruktioner ^^

Olivträdet har nu blommat och där är små gröna saker som jag hoppas kommer bli oliver till sensomarn/hösten, men det har börjat växa upp massa skott. Och jag tänkte att de tar nog kraft från de små oliverna som ska växa, men vet inte om jag ska våga klippa av dem eller vad jag ska göra?

Någon som har några rekomendationer på vad jag ska göra med skotten? Klippa av eller låta vara? Och hur ska jag klippa dem? (om det finns något speciellt sett frånsett att bara klippa rätt av).

Sen är jag fjantig och tycker det vore synd att bara klippa av skotten, går det att "rädda" dem? Få dem att få rötter och plantera dem, eller är det kört för dem?

Tack på förhand för att ni tog er tid att läsa

Mvh Mli

Annons:
mlij
7/12/09, 12:17 AM
#1

ingen som vet ifall man kan klippa av skotten fast att där är små oliver på trädet?

tack igen :)

Åsa S
7/12/09, 12:28 PM
#2

Klipp inte, det är bladen som försörjer frukterna (fotosyntes), bladen stjäl inte näring från frukterna.

Yvve
7/12/09, 12:51 PM
#3

när jag var i assisi så klippte dom oliv träden å det var vid påsk,,om det var för att dom skulle klippas eller om det enbart var för påsk sermonin vet jag inte,, men jag träden verkade inte ta någon skada, om inte annat skulle träden varit döda för länge sedan..

flaxss
7/12/09, 10:37 PM
#4

nej träden tar inte skadas av att klippas ner hårt, men hur snygga dom blir är en anna fråga.

efter blommnigen eller på vår/vintern så kan man toppa långa skott plus glesa ur och ta veck döda grenar. annars kärver oliver inte så mycket beskärning.

allmän skötsell om oliv

Våren - i feb-april planterar man om den i ny jord om det behövs då i väldärnerad och lucker och luftig jord som innehåller kalk. snart kan man börja vattna när det blir varmare. sedan när det är ca +5c +10c ute kan man placera ut oliven ute, förs placerar man den i skuggan ev med fiberduk på så man inte bränner bladen. man tar in den om det skulle bli ev vårfrost. oliver mår toppen på att vara ute.

Sommaren - efter man avhärdat den (tar ca 2-4v) so placerar man den så varmt och soligt som man kan. håller den fuktig men låt den torka ut några dagar innan man vattnar igen. ge normal dos näring fråm maj-april till juni-juli ca 2-3gånger i månaden.

Hösten - dra ner på vattnigen helt när det blir svalare och sluta ge näring. ha den kvar ute.

Vintern - när dom första frostnätterna kommit så tar man in den och ställer den inne svalt och ljust ca +1c +10c. alt inne i rumstemp men då krävs extra ljus och mer luft och jordfukt.

mlij
7/13/09, 2:42 AM
#5

tack så mycket! =)

Upp till toppen
Annons: